Een eerlijke energietransitie

Door Esmee van Meer op 16 februari 2023

De PvdA en GroenLinks vinden dat we niet alleen pleisters moeten plakken door mensen financieel tegemoet te komen in de gestegen energiekosten. We moeten ook snel aan de slag met verduurzamen. Eén van de weinige blijvende oplossingen voor de betaalproblematiek van energiekosten is namelijk het verduurzamen van woningen, door bijvoorbeeld isolatie of overstappen op nieuwe energiebronnen. Energiearmoede wordt het snelst ingeperkt door de slechtste huizen van mensen die al last hebben van energiearmoede als eerste te verduurzamen. Op die manier pakken we de energiearmoede aan, verkleinen we de verschillen tussen arm en rijk en dragen we bij aan klimaatrechtvaardigheid door energie te besparen.

Om de energierekening blijvend te verlagen moeten mensen hun huis energiezuiniger maken. Juist de mensen voor wie dat belangrijk is, mensen in energiearmoede, kunnen dat vaak niet. De Nationale ombudsman waarschuwde eind vorig jaar dat overheidshulp verkeerd terecht komt; energiehulp van de overheid bereikt veelal huishoudens die zichzelf al kunnen redden. De Nationale ombudsman beveelt aan om de drempel te verlagen om gebruik te maken van voorzieningen (subsidies, hulp) in de energietransitie, zodat die voorzieningen voor iedereen in gelijke mate bereikbaar worden. Anders kunnen huishoudens in energiearmoede langdurig in de knel komen. Je kan nu eenmaal niet groen doen, als je rood staat.

Samen met GroenLinks stelden we daarom schriftelijke vragen1 om te checken wat in Leiden nu wordt gedaan om ervoor te zorgen dat mensen die het juist hard nodig hebben, ook worden geholpen bij verduurzaming van hun woningen en hoe dit bijvoorbeeld wordt gedaan in samenwerking met woningcorporaties. We moeten ervoor kunnen zorgen dat iedereen in Leiden toegang heeft tot hulp bij het verduurzamen van de woning.

1. Volledige link: https://leiden.parlaeus.nl/user/questions/action=showdoc/gd=28465/20230214_SV_GL_van_Noort__Friso__PvdA_van_Meer__Otten_over_meer_gelijke_toegang_tot_verduurzaming_voor____energiearme____inwoners.pdf
Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer