Door Marc Newsome op 24 maart 2017

Eerste burgertop een succes!

Samen ideeën ontwikkelen voor onze stad. Dat was de gedachte achter de burgertop die afgelopen woensdag georganiseerd werd in de Stadsgehoorzaal Leiden. Verbinding zoeken door met elkaar te praten over de plek waar je woont en te bedenken hoe we leuker, duurzamer en mooier kunnen wonen en werken. Dat bleek verrassend leuk en effectief: een website om buren met elkaar in contact te brengen, plannen om de stad echt duurzaam te maken, een ideeënmarktplaats en een Leidse markthal. De opbrengst was ruim en divers.

Ruim 300 mensen deden mee aan de avond, verspreid over ruim veertig tafels. We spraken in thema’s en aan de hand van ideeën die waren besproken via van te voren georganiseerde huiskamergesprekken. Ik nam deel aan een tafel waar gesproken werd over ‘de Gemeente als partner’. Al pratend ontdekten wat dat de gemeente de ene keer een logische en fijne partner is om mee te werken (bijvoorbeeld voor het Singelpark) en de andere keer moeilijk te bereiken is door taal-, stijl- of cultuurverschillen (bijvoorbeeld voor nieuwe Nederlanders). Daar zochten we een oplossing voor en mijn tafel kwam op het idee een marktplaats te maken waar vraag en aanbod van de gemeente beter met elkaar gematcht kunnen worden.

De komende maanden worden worden de beste ideeën, twaalf in totaal, verder uitgewerkt in burgerpanels, door de deelnemers zelf. In september worden ze dan gepresenteerd in een Leids manifest en festival!

We zijn natuurlijk benieuwd naar september, maar nu al heeft de burgertop laten zien dat Leiden veel betrokken inwoners heeft die graag bereid zijn wat te doen voor hun eigen stad. Dat maakt de burgertop en de opbrengsten ervan nu al tot een succes!

Marc Newsome

In 2007 kwam ik vanuit Zeeland naar Leiden om Geschiedenis te studeren. Al na één dag was ik stapelverliefd op onze stad. Ik heb een communicatiebaan in Amsterdam en trein elke dag heen en weer. Na een lange dag werken voelt het altijd fijn om terug in  Leiden te zijn. Ik vind de stille en

Meer over Marc Newsome