Door Mors op 31 maart 2017

Eerste stap aanpak verkamering een feit

Na jarenlange actie door de PvdA heeft het college maatregelen aangekondigd tegen woonoverlast door verkamering. Het aanbrengen van geluidsisolerende maatregelen en het opstellen van leefregels bij bestaande en nieuwe verkamerde woningen kan overlast en ergernis voorkomen. De PvdA is voor het bouwen van extra woningen en studentenkamers, maar niet ten koste van alles. ‘Deze maatregelen gaan de keerzijde van de verkamering tegen en laat de leefbaarheid van de wijken niet achteruit gaan´, aldus de PvdA.

In Leiden moet ruimte zijn voor iedereen. Een mix van gezinnen, ouderen en studenten in de wijken vindt de PvdA positief. Dit zorgt ervoor dat zij met elkaar in contact komen. Extra woningen zijn hard nodig en de PvdA werkt hier hard aan. Het opknippen van woningen in kamers (‘verkamering’) zorgt voor extra woningen en studentenkamers, maar het kan ook leiden tot (geluids)overlast. Louche pandjesbazen die weinig met de buurt hebben, moeten daarom meer rekening houden met omwonenden, vindt de PvdA

De PvdA omarmt dit voorstel om de woonoverlast door verkamering tegen te gaan. Wel is zij nog benieuwd naar de handhaving. Ook blijft de PvdA aandacht vragen voor enkele wijken zoals Transvaal, Haagwegkwartier en delen van de Professoren- en Burgemeesterswijk, waar veel verkamering is. De clustervorming van verkamerde woningen in deze wijken dient wat de PvdA betreft tegen te worden gegaan.

Verder blijft de problematiek rondom Vereniging Van Eigenaren (VVE) bij verkamerde woningen op de radar staan.

Mors

De Mors is het gebied tussen de Plesmanlaan aan de Noordkant, de Haagsche Schouwweg aan de westkant en de Oude Rijn aan de zuid- en oostkant. In de Mors wonen ongeveer 11.000 Leidenaren. De wijk bestaat uit drie buurten: de Lage Mors, de Hoge Mors en Transvaal. De eerste twee buurten liggen ten westen van de

Meer over Mors