Geef mensen met een laag inkomen gratis mondkapjes

Door Elwin Wolters op 8 oktober 2020

Door het dringende advies van het kabinet om een mondkapje in publieke binnenruimtes te dragen, kan het gebeuren dat je vanwege je inkomen niet meer overal naar binnen kunt. Bij supermarkten, scholen en op het stadskantoor wordt, voor jouw veiligheid en die van anderen, nu aangedrongen dat je een mondkapje draagt. Maar de kosten voor die mondkapjes kunnen oplopen tot 30 euro per week. Dat is het verschil tussen een week een warme maaltijd eten of een droge boterham. Daarom wil de PvdA dat het Leidse college mondkapjes aan mensen met een laag inkomen gratis beschikbaar stelt.

We moeten namelijk voorkomen dat flexwerkers, scholieren of mensen met een bijstandsuitkering door het mondkapjesadvies zich geweerd voelen tot belangrijke voorzieningen. We zien helaas al dat de coronacrisis, naast een gezondheidscrisis, ook steeds meer een sociale crisis wordt. Flexwerkers, mensen in de schulden en mensen met een bijstandsuitkering vangen de hardste economische klappen op. Zij zitten nu vaak zonder werk en zien de schuldenberg toenemen. Dat is zorgwekkend. Zij moeten nu vaak leven van een minimaal inkomen en komen daarbij nauwelijks rond.

Het dragen van een mondkapje mag dus niet afhangen van of je een mondkapje kan betalen of niet.  Iedereen moet op een veilige manier, zonder extra kosten, naar de supermarkt, school of apotheek kunnen gaan. Je inkomen mag daarbij geen rol spelen of je ergens veilig naartoe kunt.

Door mondkapjes gratis beschikbaar te stellen voor mensen met een laag inkomen, maar ook voor scholieren met weinig geld, kan de gemeente Leiden deze mensen een steuntje in de rug geven. Organisaties zoals de Voedselbank, Stichting Leergeld en Stichting Urgente Noden zouden hierbij mogelijk een rol kunnen spelen bij het verstrekken van de gratis mondkapjes.

Elwin Wolters

Leiden is een prachtige stad om te wonen, te werken en te leven. Maar helaas gaat er achter die vele Leidse voordeuren soms ook een minder mooie wereld schuil. Ook in Leiden maakt het uit in welke wijk je wordt geboren. Kinderen die met een lege maag naar school gaan. Jongeren die geen huis kunnen

Meer over Elwin Wolters

Waar ben je naar op zoek?