Door Privé: Gijs Holla op 31 mei 2013

Geen ingang garage Lammermarkt via Marislaan

Vanavond heeft de gemeenteraad aangegeven dat er geen ingang in de Marislaan mag komen van de nieuwe parkeergarage onder de Lammermarkt. De fractie van de PvdA is zeer verheugd met dit besluit en zij feliciteert de buurt met deze overwinning. Het schrappen van deze optie betekent tevens dat de fractie een garage onder de Lammermarkt weer steunt.

Lees hieronder ons persbericht van april 2013 waarin wij aangeven dat wij een garage met ingang in de Marislaan niet zullen steunen en waarin wij het college oproepen deze te schrappen. Uiteindelijk kwam die toezegging van het college er niet maar gelukkig was een meerderheid van de gemeenteraad het wel met ons eens.
Persbericht april 2013: De PvdA Leiden steunt de aanleg van de parkeergarage onder de Lammermarkt. Maar niet onder alle voorwaarden. De in- en uitgang mag beslist niet lopen via de Marislaan, een kinderrijke buurt die volledig van karakter zou veranderen. ‘Een voorstel daartoe zullen wij niet steunen’, aldus Gijs Holla woordvoerder verkeer van de fractie.

De komende maanden maakt het College van Burgemeester en Wethouders bekend op welke manier zij de nieuwe parkeergarage onder de Lammermarkt wil aanleggen. Zeker is dat op maaiveld alle parkeerplekken verdwijnen, dat er bovenop de garage een evenementenplein komt en dat het gebied een groene uitstraling krijgt als onderdeel van het Singelpark. Nog niet duidelijk is via welke wegen de nieuwe garage wordt ontsloten. Daarvoor zijn aan de kant van de Maresingel nog twee opties in beeld. De eerste is de in- en uitrit in de Marislaan in de Maredijkbuurt, de tweede is het Schuttersveld in het stationsgebied.

De PvdA wijst de ingang bij de Marislaan nadrukkelijk af na een gesprek met de bewoners uit de Maredijkbuurt. Sterker nog, de sociaaldemocraten trekken de steun voor de garage in als toch voor deze optie wordt gekozen. Holla: ‘Wij erkennen de noodzaak van een parkeergarage onder de Lammermarkt voor de ontwikkeling van onze binnenstad en de verbetering van de leefbaarheid van de Lammermarkt. Maar niet tegen elke prijs en zeker niet ten koste van de bewoners aan de Marislaan’. Het aanleggen van de toegang dwars door de kinderrijke buurt is een te hoge prijs voor de Partij van de Arbeid. Zij roept daarom het College op om in goed overleg met de buurt te werken aan een goed alternatief.

Privé: Gijs Holla

Ik ben fractievoorzitter PvdA Leiden en woordvoerder duurzame stedelijke ontwikkeling en wonen. Mijn belangrijkste speerpunt is dat iedereen in Leiden kan wonen. Leiden mag namelijk geen stad van de rijken worden! Daarom zet ik mij er voor in dat we de komende jaren veel woningen bijbouwen. Inclusief veel sociale huurwoningen. Die nieuwe woningen komen wat

Meer over Privé: Gijs Holla