Gelijke stagevergoeding bij gemeente Leiden vanaf september

Door Marc Newsome op 16 juli 2020

Gelijk, ook in de praktijk. Vanaf vandaag maakt de gemeente Leiden er werk van. MBO-stagiairs van de gemeente Leiden krijgen vanaf komend schooljaar dezelfde stagevergoeding als HBO’ers en WO’ers. In de nieuwe stageregeling van de gemeente krijgt iedereen 400 euro en maakt het niet uit welke opleiding je doet.

Gamebouwers, verpleegkundigen, bakkers, webdesigners, brandweermannen en goudsmeden: ze zijn allemaal hartstikke belangrijk voor onze stad en worden allemaal opgeleid aan het MBO. Juist bij een MBO-opleiding is het ontzettend belangrijk om praktijkervaring op te doen.

Tegelijkertijd zijn stagiairs belangrijk voor het bedrijf waar ze ervaring op doen. Ze doen onmisbare klussen en komen vaak met vernieuwende ideeën. Daar kan de baas zijn voordeel mee doen. Toch krijgen MBO-studenten tijdens hun stage minder vergoeding dan stagiairs van het HBO of de universiteit. Verschillen van honderd euro per maand zijn geen uitzondering. Dat is raar: MBO-stagiairs werken net zo hard en maken net zo veel uren als alle andere stagiairs. Voor de stagevergoeding mag het niet uitmaken wat voor opleiding je doet.

Gelijke stagevergoeding
De gemeente kan daar als werkgever het goede voorbeeld in geven en daarom wilden we dat de stagevergoeding van MBO’ers net zo hoog werd als die van HBO’ers en WO’ers.  Vandaag maakte de gemeente bekend dat vanaf september MBO-ers net zo veel krijgen als HBO-ers en WO-ers.

In de nieuwe stageregeling is de stagevergoeding 400 euro voor alle opleidingen. Door de verhoging wordt de vergoeding meer marktconform en maakt je opleiding niet meer uit voor de hoogte van je stage. Mooi nieuws!

Zo geeft de gemeente als werkgever een krachtig signaal aan de stad en aan alle werkgevers in de stad, namelijk dat goedgeschoolde vakmensen voor onze stad onmisbaar zijn. Ik hoop dat alle werkgevers in Leiden het voorbeeld van de gemeente volgen.

Heel Nederland
In heel Nederland kreeg ons initiatief navolging. Toen wij de strijd begonnen voor een gelijke stagevergoeding volgden veel overheden ons voorbeeld: de Provincie Limburg, Almere, Horst aan de Maas, Nieuwegein, Overbetuwe, Oosterhout, Roosendaal, Utrecht, Helmond en Zaanstad zijn voorbeelden van gemeentes die de stageregeling tussen MBO’ers en HBO’ers/WO’ers gelijk trokken. Minister van Engelshoven voerde zelfs een gelijke stagevergoeding bij alle ministeries in. Den Haag, Zwolle en Zoetermeer zijn hard op weg om MBO’ers beter te belonen. Gelijk in de praktijk begon in Leiden en kreeg dus navolging in heel Nederland. Fantastisch nieuws voor alle MBO’ers!

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome