Aan de slag om jongeren op het rechte pad te houden

13 mei 2019

Leiden gaat aan de slag om om te zorgen dat kinderen met gedragsproblemen hun schoolloopbaan succesvol kunnen doorlopen. Dat maakte onze wethouder Marleen Damen (Gezondheid, Jeugdzorg & Welzijn) namens de gemeente Leiden bekend. Het plan wordt komende maand in de gemeenteraad besproken.

Op acht basisscholen in Leiden zijn er kinderen die regelmatig schoolregels overtreden, spijbelen, vechten of ander onvoorspelbaar gedrag vertonen. Aan leren komen ze nauwelijks toe. Uit ervaring blijkt dat een groot deel van de kinderen uiteindelijk in het criminele circuit terecht komt.

Een speciaal team gaat deze kinderen en hun ouders en leerkrachten helpen bij het vinden van oplossingen. Omdat het belangrijk is dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen en op het rechte pad blijven. Met het geld dat we nu investeren kunnen we die kinderen speciale begeleiding geven en helpen aan een fijne schooltijd. Zo zorgen we dat ze niet afglijden richting criminaliteit. De aanpak is ontwikkeld door de Universiteit Leiden en heeft in Amsterdam al voor goede resultaten gezorgd. Binnenkort bespreken we het voorstel in de gemeenteraad.