Gemeente Leiden sluit zich aan bij Alliantie Kinderarmoede!

Door Marc Newsome op 8 mei 2019

Eén op de negen kinderen in Nederland leeft onder de armoedegrens. Over heel Nederland gemeten gaat het om 378.000 kinderen. Daarom werd onlangs de Alliantie Kinderarmoede gestart. Zo’n 75 organisaties, waaronder verschillende gemeentes hebben aangegeven mee te doen en samen de kinderarmoede aan te willen pakken.

In maart merkte ik dat de gemeente Leiden niet aangesloten is bij de Alliantie Kinderarmoede. Terwijl ook in Leiden nog steeds te veel kinderen opgroeien in armoede. Daarom vroeg ik (via schriftelijke vragen) samen met GroenLinks en de SP of de gemeente bereid is om zich actief aan te sluiten bij de Alliantie Kinderarmoede en met het Leids maatschappelijk middenveld te praten om te kijken of zij zich ook aansluiten bij de Alliantie. Omdat we armoede onder kinderen alleen kunnen aanpakken door samen te werken en samen verantwoordelijkheid te nemen.

Met resultaat! De gemeente heeft inmiddels laten weten dat Leiden zich zal aansluiten bij de Alliantie Kinderarmoede. In het najaar volgt er een nieuw tekenmoment van de Alliantie en de gemeente Leiden zal dan een handtekening zetten en zich aansluiten bij de Alliantie Kinderarmoede.

Het lijkt een klein symbool, maar ik vind het een waardevolle stap die de gemeente Leiden neemt. Met samenwerking en met slimme oplossingen kunnen we kinderarmoede bestrijden. In Leiden doen we al veel om armoede onder kinderen te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan huiswerkkamers, de Leidse sporttuin, het Jeugd, Sport- en Cultuurfonds en de intensieve samenwerking met Stichting Leergeld.

De samenwerking via de Alliantie Kinderarmoede komt daar nu bij. Bovendien gaat de gemeente ook het Leids maatschappelijk middenveld oproepen om zich aan te sluiten bij de Alliantie. Zodat we samen nog effectiever kunnen zorgen voor gelijke kansen voor alle kinderen en kinderarmoede kunnen bestrijden!

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome, woordvoerder cultuur en bereikbaarheid voor de PvdA Leiden.  Als Leidenaar ben ik er trots op dat we samen bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. In Leiden kijken we naar elkaar om, ook als het even wat minder gaat.  De coronacrisis laat zien hoe belangrijk dat is. Er

Meer over Marc Newsome