Indoor Sportcentrum komt in 2022

Door Martijn Otten op 20 september 2019

De laatste politieke hobbel is genomen: in 2022 moet het nieuwe Indoor Sportcentrum gerealiseerd zijn! Op het huidige hoofdveld van voetbalvereniging FC Boshuizen verrijst er dan een sportcentrum met een nieuwe ‘breedtesporthal’ (met 200 zitplaatsen) en ‘topsporthal’ (met 2435 zitplaatsen). Dit gaat ook gebruikt worden door het (nieuwe) Leonardo College, het MBO Rijnland en fysiotherapeutisch centrum SMC Rijnland.

De PvdA is erg blij met de komst van dit nieuwe sportcentrum. Een toekomstbestendige accommodatie voor de vele Leidse zaalsportverenigingen en het onderwijs. Een mooie topsportvoorziening voor ZZ Leiden (en hopelijk nog meer topclubs). En het is zo duurzaam dat we zelfs energie terug leveren aan de wijk.

De stad Leiden heeft een rijke zaalsportgeschiedenis. Korfbalwedstrijden Nederland vs. Leiden. Europa Cup-wedstrijden van Leidse handbaldames. En het afgelopen decennium 2 landskampioenschappen en 3 bekerwinsten voor onze basketballers.

De Leidse clubs hebben veel behoefte aan zaalruimte, dus deze nieuwe hallen gaan goed gebruikt worden. Wij maken ons alleen zorgen of ook de 2000 zitplaatsen bij de topsporthal voldoende gebruikt gaan worden. In Almere en Den Haag stond de nieuwe topsporthal in het begin nog vaak leeg. Het kost namelijk tijd om afspraken te maken met sportbonden over het binnenhalen van interlands of grote evenementen en het is dus belangrijk om daar vroeg mee te beginnen.

Het binnenhalen van mooie sportevenementen kan een boost zijn voor onze stad, onze economie én de exploitatie van onze hal. Daarom hebben we het college gevraagd om samen met partijen uit de stad, die hier ervaring mee hebben, te werken aan een plan voor de programmering. Ondanks de steun van de VVD, SP en Partij Sleutelstad, haalde die motie het niet. Samen met de VVD en CDA gaven we het college wel mee om de belangen van sportverenigingen centraal te stellen bij de afspraken met een toekomstige pachter.

Nu de raad dit besluit heeft vastgesteld, kan er worden begonnen met de aanbesteding. Na 51 jaar Vijf Meihal, komt er nu eindelijk een waardige vervanger. Dan hebben we niet alleen een rijke zaalsportgeschiedenis, maar ook een veelbelovende zaalsporttoekomst.

Martijn Otten

Op dit moment ben ik raadslid en werk ik als Beleidsadviseur bij de Stichting van de Arbeid. Ik ben woordvoerder sport en gezondheid en doe in de raad ook de debatten over wonen en bouwprojecten. Ik ben sinds 2014 al heel actief voor de Leidse sport (bv. sportstimuleringsfonds) en onderwijs (bv. Teldersschool). Ik blijf me

Meer over Martijn Otten