Jong en vrijwilliger: zij doen het!

Door Suzanne van der Jagt op 28 februari 2020

“Veel mensen denken bij vrijwilligerswerk aan thee schenken in het verpleegtehuis. Dat kan natuurlijk, maar er zijn zo veel andere mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld helpen met het organiseren van Werfpop.”

Met Tessa van i-Doe en Dardan, Marvin en Lieselotte van Jong i-doe ben ik in gesprek over vrijwilligerswerk voor jongeren. Tessa licht toe dat i-Doe met een financiële impuls van de gemeente kon starten met Jong i-doe, waarmee ze jongeren willen koppelen aan organisaties die vrijwilligers zoeken. En daar is vraag naar. Dardan vertelt over de internationale studenten. “Er zijn in totaal 5.000 internationale studenten in Leiden en Den Haag. Ze willen heel graag iets doen voor de stad in de tijd dat ze in Nederland zijn. Maar er is weinig aanbod en het aanbod dat er is, weten zij niet altijd te vinden.” Dan komt Dardan in beeld. Hij helpt ze om in contact te komen met de juiste organisaties.

Liselotte vult aan. “60% van de jongeren uit generatie Z wil impact hebben op de wereld. Daar moeten we met vrijwilligerswerk op inspelen.” Dat doet Jong i-doe op verschillende manier: via o.a. social media, studentenverenigingen, gastlessen en het contactpunt proberen ze jongeren te bereiken en een match te vinden. “En zelfs op regenachtige dagen als deze komen er toch nog zat mensen naar ons contactpunt,” vertelt Marvin.

Je vrijwillig inzetten om anderen te helpen, brengt je veel, aldus de mensen van Jong i-doe. Uit onderzoek blijkt dat vrijwilligerswerk gelukkig maakt. Je kunt iets voor anderen betekenen, leren in de praktijk en ontdekken wat je leuk vindt. Vooral dat laatste kan voor specifieke groepen belangrijk zijn. “Op verzoek van MBO-Rijnland geven wij regelmatig een gastles aan jongeren die zijn uitgevallen van school. Zij zitten vaak in een negatieve vibe waar ze weer uit moeten komen. Ze moeten weer toekomstperspectief krijgen. Vrijwilligerswerk kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Die bijdrage wordt nu nog onderschat.”

Jong i-doe is nog niet zo lang geleden gestart en het loopt nu al goed. Het geheim van dit succes? Volgens Tessa is het de inzet van jongeren zelf die andere jongeren vertellen waarom het doen van vrijwilligerswerk zo leuk is. “Wanneer jongeren zelf vertellen waarom zij vrijwilliger zijn, dan spreekt dat veel meer aan dan wanneer ik een verhaal vertel.”

Het is duidelijk dat de jongeren van Jong i-doe vrijwillige inzet echt belangrijk vinden en zich hier hard voor maken. Een goede reden om ze namens de PvdA Leiden met bloemen in het zonnetje te zetten!

Ben jij tussen de 14 en 27 jaar en wil je meer weten over vrijwilligerswerk? Kijk dan op i-doe.nl.

Suzanne van der Jagt

Op dit moment werk ik bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als coördinator beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Met veel plezier ben ik daarnaast raadslid voor de Partij van de Arbeid. Ik voer het woord op de onderwerpen Jeugd en Onderwijs. De komende jaren maak ik mij hard voor de mensen die minder

Meer over Suzanne van der Jagt