Kansen voor alle kinderen – onze wens voor het nieuwe jaar

Door Marc Newsome op 8 januari 2023

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Partij van de Arbeid Leiden sprak fractievoorzitter Marc Newsome zijn wens voor de stad uit. ‘We blijven ongelijk investeren in gelijke kansen voor alle kinderen. En heel concreet wens ik dat we dit jaar een besluit nemen over een nieuwe bibliotheek. Het is het meest logische middel om de kansengelijkheid en bestaanszekerheid voor iedereen in Leiden te vergroten!’

Hieronder vind je de tekst van de volledige nieuwjaarswens:

Beste allemaal, lieve allemaal,

Wat fijn dat we hier met elkaar zijn. Ik vind het fijn om zoveel eigen leden te zien en daarnaast ben ik blij met de komst van vertegenwoordigers van andere politieke partijen, van het college en van partners en organisaties uit de stad. Ik vind het fijn om kort wat te mogen zeggen vandaag.

Onze nieuwjaarsreceptie is een mooi moment om bij te praten en vooruit en terug te kijken. En wat mij betreft kijken we vandaag niet alleen naar de start van het nieuwe jaar. Vandaag is namelijk ook de laatste dag van de kerstvakantie. Sommigen van jullie weten dat mijn man Thomas en ik sinds een aantal maanden voor ons pleegkind zorgen en daarmee was de kerstvakantie een hele nieuwe belevenis voor ons. We hebben de stad verkend, allerlei uitjes gedaan en – ja – ook veel filmpjes gekeken, want dat hoort er gewoon bij. En ik denk dat veel ouders met mij blij zijn dat morgen de school weer begint…

Sinds Thomas en ik dit nieuwe avontuur zijn aangegaan, zie ik van dichtbij hoe ongelijk het leven soms kan zijn. En hoe bevoorrecht wij zijn. We zien elke dag weer hoe belangrijk het is dat we in de politiek ervoor zorgen dat iedereen kan meedoen. Want niet iedereen groeit even makkelijk op in onze stad. Nog steeds zijn er grote verschillen. Elk kind moet kunnen rekenen op een liefdevolle opvoeding, een fijne school en genoeg sport en cultuur om zich heen.

Dat is dan ook de reden dat de Partij van de Arbeid ongelijk investeert voor gelijke kansen. Ik ben ook trots op onze deelname aan het college van deze stad, samen met GroenLinks, CDA en D66. En ik ben trots op Abdelhaq, onze wethouder Kansengelijkheid. Na de verkiezingen van vorig jaar maakten we een mooi beleidsakkoord voor de komende jaren. We werken hard aan een betere stad voor iedereen.

• We bouwen meer betaalbare huizen, zodat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft. En die nieuwe woningen worden steeds meer gebouwd door woningbouwcorporaties.
  • We zijn er voor mensen die financiele zorgen hebben. Om de energierekening of om de stijgende prijzen. En dankzij Esmee, lid van onze fractie, en Abdel doet de gemeente steeds harder haar best om alle Leidenaren te informeren over de regelingen die we hebben. Om echt alle Leidenaren te bereiken.
  •  En – tot slot – we zorgen dat alle kinderen kunnen meedoen. Meer kinderen kunnen een aanvraag doen bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur en we gaan aan de slag met de rijke schooldag.

Het zijn zomaar wat voorbeelden hoe we er voor zorgen dat we onze stad door kunnen geven aan nieuwe generaties. Hoe we zorgen dat alle kinderen zich kunnen ontwikkelen tot fijne volwassenen. Of je nu in het Houtkwartier geboren bent of in de Slaaghwijk.

Ons werk doen we vanuit de coalitie, maar dat doen we nadrukkelijk ook met de stad en met de hele gemeenteraad. Wat is het fijn dat we in Leiden, tegen de trend in, politiek op inhoud voeren, in een goede samenwerking en met de belangen van Leidenaren voorop.

Beste allemaal,

Voor kansengelijkheid is 1 ding cruciaal en dat is een moderne bibliotheek. Zowel in het centrum als in de wijken. Mijn wens voor 2023 is daarom dan ook dat we dit jaar het besluit gaan nemen over een nieuwe, moderne bibliotheek.

Ik zie dat BplusC cruciaal is in Leiden. Dat kinderen er komen om een boek te lezen, dat mensen er Nederlands leren van taalmaatjes en dat er ontmoeting en debat plaatsvindt. Maar ik zie ook dat de bibliotheek er nog niet voor alle Leidenaren is. Dat het gebouw weinig uitnodigend is en dat BplusC nog niet in de haarvaten van alle Leidse scholen en het onderwijs zit.

Mijn wens is daarom dat we daar in 2023 verandering in gaan brengen. Want een moderne, voor iedereen toegankelijke bibliotheek is een basisvoorziening. Is het beste wapen om laaggeletterdheid te bestrijden. En is het logische middel om de kansengelijkheid en bestaanszekerheid voor iedereen in Leiden te vergroten. Om te zorgen dat iedereen kan meedoen.

Ik hoop dat in de volgende kerstvakantie en in het komende jaar meer kinderen en meer Leidenaren naar de bibliotheek gaan!

Ik wens iedereen een gelukkig en fijn 2023!

Marc Newsome
Fractievoorzitter PvdA Leiden

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome