Laat dit het jaar van de leraar worden

Door Bo Lemmens op 5 oktober 2022

5 oktober is het de dag van de leraar. Een goed moment om stil te staan bij hoe het gaat met de leerkrachten in ons land, specifiek: in Leiden. In Leiden werken vele leraren met hart en ziel aan de toekomst van onze kinderen. Leraren zorgen ervoor dat jongeren gelijke kansen krijgen in het leven en dat ieder kind het beste uit zichzelf kan halen. Leerkrachten staan daarmee aan de basis van onze samenleving.

Leerkrachten zijn rolmodellen en staan daarmee centraal in het leven van een kind. Als ik naar mezelf kijk, was dat bijvoorbeeld juffrouw Marlies die me leerde opkomen voor vrouwenrechten, of meester Andre die het belang van een goede dosis zelfspot liet zien. En natuurlijk juffrouw Lisette die haar leerlingen leerde dat veel op te lossen is met een warme glimlach en een grote portie vriendelijkheid. Door meneer Janssen werd ik gek op geschiedenis en door meneer Engelen op de Nederlandse taal.

Het tekort aan deze rolmodellen op school groeit echter aanzienlijk en dat is niet onlogisch. Voor de klas staan is namelijk een hele zware baan. Niet alleen vanwege administratie, nakijkwerk en grote klassen, maar ook door de vele onderwijsvernieuwingen en het gebrek aan ondersteuning dat de laatste jaren alleen maar groter is geworden. En het toenemende lerarentekort? Dat werkt dit alleen maar in de hand. De maatschappij vraagt steeds meer van leerkrachten, maar we geven hen steeds minder.

Dat is terug te zien in het Leidse onderwijs. In een recente brief aan de gemeenteraad wordt aangegeven dat het onderwijs onder druk staat: de pandemie heeft een zware wissel getrokken op leerlingen, leraren en schoolleiding. Schrijvers van de brief geven aan dat dit terug te zien is in de hoge werkdruk, het ziekteverzuim en het lesuitval. Zij  staan hier niet alleen in. Leraren in het hele land geven soortgelijke signalen af.

Hoog tijd dus om werk te maken van het waarderen van leerkrachten. Dat doen we onder andere door in te zetten op maatregelen om het lerarentekort terug te dringen met zij-instroomtrajecten, betaalbare woningen, goede voorlichting en het stimuleren van samenwerking. Laten we daarbij het Leids onderwijs aantrekkelijker maken voor docenten. We investeren extra op de plekken waar de behoefte aan ondersteuning het grootst is. Als gemeente kunnen we niet alles, maar onze leerkrachten verdienen dat we naast hen staan waar we kunnen. We steunen hen daarom ook in hun oproep aan het kabinet om de salarissen te verhogen en leraren meer ruimte te geven om leraar te zijn.

Dat de huidige problemen niet van vandaag op morgen op te lossen zijn, is overduidelijk. Onze leraren verdienen echter blijvende inzet van ons zodat zij er voor onze kinderen kunnen zijn. Laten we daarom niet vandaag de dag van de leraar vieren, maar er het jaar van de leraar van maken.

Met vriendelijke groet,

De trotse dochter van een leraar.

Bo Lemmens
Raadslid PvdA Leiden

Bo Lemmens

Mijn naam is Bo Lemmens, vicefractievoorzitter en raadslid van de PvdA Leiden. Ooit ben ik voor de liefde naar Leiden verhuisd en zo werd ik ook verliefd op deze stad die mij veel heeft mogen brengen. Met veel trots en plezier zet ik mij daarom in voor deze stad. Mijn portefeuille in de raad is

Meer over Bo Lemmens

Waar ben je naar op zoek?