Door Privé: Anna van den Boogaard op 6 november 2010

Leidse minima tot wel 900 euro gekort

Als het aan het Leidse college ligt gaan oudere minima er volgend jaar tot wel 900 euro per jaar op achteruit. Het college stelt voor de woonlastenregeling voor ouderen en van de regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen het deel voor ouderen af te schaffen.

“De bezuinigingsplannen van dit college treffen de minima onevenredig hard. Met het korten van de minima bezuinig je op de zwakste groep in de samenleving een groep die het al zwaar heeft”, zo stelt duoraadslid Anna van den Boogaard van de PvdA. Korten op deze groep zorgt uiteindelijk alleen maar voor meer problemen: “mensen zullen eerder terug moeten vallen op bijvoorbeeld de schuldhulpverlening en de Voedselbank”, aldus Van den Boogaard.

De PvdA begrijpt dat het college moet bezuinigen maar van sommige zaken blijf je af. Van den Boogaard riep gisteren, tijdens de commissievergadering Werk & Financiën, het college op om trots te zijn op het minimabeleid dat we in Leiden kennen en deze voorgestelde bezuiniging ongedaan te maken maar kreeg tot nu toe nul op het rekest.

De PvdA zal in ieder geval samen met de fracties van Groen Links en Leefbaar Leiden aanstaande woensdag bij de behandeling van de begroting een amendement indienen. Van den Boogaard hoopt dat andere partijen zich alsnog bij dit initiatief zullen aansluiten.

Daarnaast blijft Van den Boogaard de keuze van het college om te bezuinigen op de minima merkwaardig vinden. “In het eerder gesloten beleidsakkoord geeft het college juist aan de zwakkeren in de samenleving te willen ontzien”.

Privé: Anna van den Boogaard

Momenteel ben ik projectleider Armoede & Schulden bij Stichting Lezen & Schrijven en daarnaast ben ik ook raadslid.

Meer over Privé: Anna van den Boogaard