Levenslicht; Opdat wij nooit vergeten

Door Suzanne van der Jagt op 27 januari 2020

Meer dan 600 ‘ademende’ stenen. Ze vormen een indrukwekkend gezicht, zo in het water bij Molen De Valk. Het gaat om een deel van de 104.000 stenen die verspreid zijn over Nederland, waarbij elke steen staat voor één van de uit Nederland afkomstige Holocaustslachtoffers.

Vandaag is het 75 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau werd bevrijd. Met het lichtmonument wil de maker, Daan Roosegaarde, bijdragen aan het besef dat de Joden, Roma en Sinti die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vervolgd, gedeporteerd en vermoord plaatsgenoten of buren waren.

Vandaag is dit bijzondere lichtmonument onthuld. Daar waren verschillende jongeren bij aanwezig, o.a. middelbare scholieren van het Da Vinci College aan de Kagerstraat. Zij vonden het een mooie manier om de slachtoffers te herdenken. “Het is belangrijk om te weten dat dit is gebeurd. Dit mag nooit meer gebeuren”, zei één van de meisjes. Tegelijkertijd waren zij teleurgesteld dat zij hier nu pas meer over hoorden. Het was op school nog niet eerder aan bod gekomen. Hun advies: “Betrek jongeren hier veel meer bij en informeer ze hierover.”

Duidelijk is dat maker Daan Roosegaarde bij deze jongeren zijn doel heeft bereikt: hij heeft ze aan het denken gezet over het belang van vrijheid. Laten we de adviezen van deze jongeren ter harte nemen: praat er meer over, vertel de verhalen. Opdat wij nooit vergeten.

Suzanne van der Jagt

Op dit moment werk ik bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als coördinator beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Met veel plezier ben ik daarnaast raadslid voor de Partij van de Arbeid. Ik voer het woord op de onderwerpen Jeugd en Onderwijs. De komende jaren maak ik mij hard voor de mensen die minder

Meer over Suzanne van der Jagt