PvdA presenteert actieplan voor autoluwe binnenstad

17 januari 2018

Gijs Holla: ‘Met een autoluw centrum maken we Leiden samen mooier en groener!’

Komende vier jaar willen we de Leidse binnenstad autoluw maken door sluiproutes door de binnenstad af te sluiten, bezoekers te verplichten in één van de parkeergarages te parkeren en parkeerplaatsen op historische plaatsen, zoals het Rapenburg, weg te halen. Dat staat in het actieplan dat we vandaag presenteren.

‘We zijn trots op onze prachtige historische binnenstad, maar we zijn van mening dat het nog mooier kan’, zegt Gijs Holla, fractievoorzitter en nummer 2 op de kieslijst van de PvdA Leiden. ‘De auto is op dit moment nog veel te dominant in het straatbeeld. Door de binnenstad autoluw te maken, kunnen we de stad veel groener maken.’ Daarom willen we parkeerplaatsen op historische plekken weghalen en sluiproutes door de binnenstad, zoals de Langebrug, Stille Mare, Turfmarkt, Botermarkt en Tweede Binnenvestgracht afsluiten. Bewoners van de gebieden krijgen een pasje zodat zij er wel door kunnen rijden.

Na de opening van de parkeergarage Garenmarkt komen er samen met de onlangs geopende parkeergarage Lammermarkt ruim duizend nieuwe parkeerplekken bij in de binnenstad. ‘Dat compenseert ruimschoots voor de parkeerplaatsen die we weg willen halen op de mooiste historische plekken in de stad, zoals in de buurten rondom de Pieterskerk, de Hooglandse Kerk en het Gangetje’, aldus Gijs.

Bewoners

Bezoekers aan de stad worden verplicht om in de parkeergarages in de binnenstad te parkeren of op een beperkt aantal parkeerterreinen. Bewoners en hun bezoek mogen gewoon op straat blijven parkeren. Bovendien wordt het centrum, de plek waar ze wonen, veel groener omdat we de weggehaalde parkeerplaatsen willen beplanten met gras en bomen.

Lees meer in het actieplan ‘Leidse binnenstad autoluw’.

Vorig jaar was het Rapenburg autovrij door filmopnamen. Een prachtig beeld. Met ons actieplan maken we het Rapenburg en andere plekken autovrij.