PvdA wil onderhandelen voor een groen, sterk en sociaal Leiden

8 april 2022

Vandaag werd het advies van de informateurs bekend. Zij adviseren om een nieuwe coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en CDA te onderzoeken. De PvdA wil het gesprek met die andere partijen graag aangaan.

We hebben oplossingen nodig voor de enorme  wooncrisis in onze stad. Klimaat en duurzaamheid moeten in Leiden bovenaan de agenda blijven staan. We moeten zorgen voor meer gelijke kansen voor alle Leidse kinderen en we willen mensen helpen die hun baan zijn verloren of de energierekening niet meer kunnen betalen.

Wij denken dat we vanuit de coalitie het beste onze ambities kunnen waarmaken en écht het verschil kunnen maken voor de mensen in de stad. Vol vertrouwen willen we dan ook de onderhandelingen starten met GroenLinks, D66 en het CDA.

Onze inzet is duidelijk en die hebben we meegegeven in een gesprek met de informateurs: we willen dat een nieuwe college werk maakt van kansengelijkheid en bestaanszekerheid. Elke Leidenaar verdient een gelijke kans op goed onderwijs en goede gezondheid.
We hebben een overheid nodig die ongelijk durft te investeren. Juist om iedereen gelijke kansen te geven. We willen investeren in onderwijs, zodat school een plek wordt waar kinderen niet alleen les krijgen, maar ook in aanraking komen met sport en cultuur en waar wordt gezorgd voor een gezonde leefstijl.

Om de woningcrisis aan te pakken willen we zorgen voor voldoende sociale huurwoningen en voor een zelfbewoningsplicht om beleggers en huisjesmelkers te weren. Met de stijgende gasprijzen is een betaalbaar huis ook een geïsoleerd huis. Daarom moeten we de komende jaren gaan zorgen dat woningen beter geïsoleerd worden, om te voorkomen dat mensen de energierekening niet meer kunnen betalen. We zien ook bij GroenLinks, D66 en CDA dat ze deze grote uitdagingen willen aanpakken en we hebben vertrouwen in de gesprekken met deze partijen. Namens de fractie wil ik die met fractielid Martijn Otten gaan voeren.

Samen kunnen we zorgen voor een groen, sterk en sociaal Leiden. Voor een stad waarin iedereen zich thuisvoelt. Mochten onze gesprekken de komende weken tot een
coalitieakkoord leiden, dan zullen we dat natuurlijk ter goedkeuring voorleggen aan onze leden.

Namens de fractie,

Abdelhaq Jermoumi, fractievoorzitter

Waar ben je naar op zoek?