Resultaat! Aan de slag met het Leidse nachtleven

12 april 2023

Samen met GroenLinks, Studenten voor Leiden, de VVD en D66 dienden we een voorstel over het Leidse nachtleven in, dat unaniem aangenomen werd. Daar zijn we hartstikke blij mee!

Er zijn weinig plekken in Leiden voor jongeren om ’s nachts uit te gaan. Veel nachtliefhebbers gaan daarom naar Den Haag of Amsterdam. En voor de plek die we wél hebben in onze stad is de toekomst onzeker: de Wibar weet niet zeker of ze op hun huidige plek ogen blijven.

Daarom dienden we samen met andere partijen een voorstel in om het Leidse nachtleven te verbeteren. We willen ruimte bieden aan clubs en andere experimentele plekken die het nachtleven verrijken. Ons voorstel vraagt de gemeente om te onderzoeken onder welke voorwaarden meer ruimte aan nachtclubs geboden kan worden. Eén van de voorwaarden die we daar zelf belangrijk voor vinden, is dat de buurt en omwonenden geen overlast van het nachtleven hebben.

Een bruisend nachtleven is niet alleen belangrijk voor iedereen die graag uit wil gaan. Het is ook essentieel voor alle clubs, dj’s, makers, creatieven en ondernemers die in de nacht hun brood verdienen. Een bruisend nachtleven is een impuls voor een creatieve en experimentele stad. Daarmee is investeren in het Leidse nachtleven ook een pluspunt voor het makersklimaat. Het mes snijdt dus aan twee kanten!