Sport en cultuur voor alle Leidse kinderen

Door Marc Newsome op 26 januari 2023

Vanaf 1 januari kunnen meer Leidse kinderen meedoen aan sport en cultuur. De dikte van de portemonnee van je ouders maakt daarbij niet uit. We hebben namelijk gezorgd dat meer kinderen een aanvraag kunnen doen bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur.

Vanaf dit jaar is de inkomensgrens om een aanvraag te doen verhoogd. Iedereen met een inkomen tot 140% van het sociaal minimum kan een bijdrage vragen van het fonds. In de woorden van Abdelhaq, onze wethouder: ‘Door de verhoging van de inkomensgrens komen meer kinderen in aanmerking voor ondersteuning. De dikte van de portemonnee van de ouders mag niet het verschil maken of kinderen wel of niet kunnen meedoen.’
Wat doet het Jeugdfonds?
Als een gezin de contributie van een voetbalclub of het lesgeld voor judo of zwemles niet kan betalen, kan het Jeugdfonds helpen. Ook deelname aan cultuur wordt vergoed. Denk aan muziek-, dans-, theater-, schilder- of tekenles. Het Jeugdfonds betaalt de contributie rechtstreeks aan de vereniging of cultuurinstelling. Ook kunnen ouders een waardebon aanvragen voor kleding en sportattributen.
Alleenstaande ouders met een netto inkomen tot 1725 euro en samenwonende ouders met een netto inkomen tot 2272 kunnen een aanvraag doen bij het fonds. Dit verloopt via een tussenpersoon (o.a. Incluzio Leiden, de cultuurcoaches en het sociaal wijkteam) of via de docent op school.
Stap naar meer kansengelijkheid

De verruiming van het Jeugdcultuurfonds was een afspraak die we met het CDA, GroenLinks en D66 hebben gemaakt tijdens de onderhandelingen. De afspraak is dan ook onderdeel van het beleidsakkoord dat deze coalitie met elkaar sloot. Het is een goed voorbeeld van de manier waarop we in de coalitie er met elkaar voor zorgen dat alle Leidse kinderen kunnen meedoen!

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome