Door Bestuur op 4 maart 2020

Schimmel in een petrischaal
Op woensdag 26 februari organiseerden GroenLinks Leiden en PvdA Leiden een zeer geslaagde klimaatavond. In Naturalis kwamen meer dan 70 mensen bij elkaar om te luisteren naar Benjamin Sprecher, industrieel ecoloog en Maarten Schrama, ecoloog. Er was een intermezzo van muzikant Rogier de Nijs die van afval instrumenten maakt. Vooraf hadden de gastsprekers vragen gekregen van geïnteresseerden en tijdens de avond werden deze vragen beantwoord en leiden dit tot een levendige discussie. Het mooiste inzicht van de avond was dat de mensheid vergeleken werd met een schimmel in een petrischaal en dat wij niet weten waar de rand is en of wij die überhaupt bereiken.

Gas uit Rusland vervuilt meer dan uit Groningen
Wat doet het delven van de grondstoffen met de natuur en hoe lang hebben wij nog voordat het tij niet meer gekeerd kan worden? Of we te laat zijn om nog in samenhang met de natuur te kunnen leven valt niet te zeggen en wanneer het ‘te laat’ is, is ook niet te voorspellen, maar dat wij als mensheid nu op een andere manier met onze leefomgeving moeten omspringen, dat staat vast. Zo werd er gesproken over kernenergie en volgens de helft van de zaal is dit een oplossing. Maar kernenergie is volgens Sprecher geen oplossing, want het is te duur, moeilijk te fabriceren en de risico’s zijn zo groot dat een kernreactor letterlijk onverzekerbaar is. Het gas dat nu niet meer uit Groningen gehaald wordt, maar uit Rusland gaat komen, is veel slechter voor het milieu omdat wij hier in Nederland nog controle hebben, maar het mag bekend zijn wat er met het milieu gebeurt als grote bedrijven zoals Shell in bijvoorbeeld Niger een vrije hand krijgen. Lekkende pijpleidingen, grondvervuiling en uitroeiing van diersoorten.

Urgentie in Nederland
In Nederland zijn wij ons nog onvoldoende bewust van wat de impact is van CO2 stijging en zoals Schrama het bewoordde: ”De kikkers blijven in het water zitten terwijl het water al lang kookt.” Onze dijken kunnen tot de aankomende 50 jaar de stijging van de waterspiegel aan, maar in de rest van de wereld is de situatie zo nijpend dat er steeds meer mensen hun geboortegrond zullen ontvluchten. De wetenschap is te conservatief geweest en heeft te veel op de gemiddeldes gemikt en is hierbij de urgentere situaties uit het oog verloren. Duitsland is jarenlang een voorloper geweest met initiatieven om het klimaat te verbeteren en het wordt tijd dat een ander land het stokje over neemt.

Beleid Zuid-Holland en vervolgavond
In Zuid-Holland is het plan om in 2030 of 2040 het meest energiecentrale gebied ter wereld te zijn. Er kwamen veel vragen vanuit het publiek over hoe wij dat voor elkaar gaan krijgen en hoe het financiële plaatje eruit zal komen te zien. Daarom organiseren GL en de PvdA in het voorjaar een vervolgavond over de beleidsmatige kanten van deze energietransitie waarvoor onder andere dijkgraaf Jeroen Haan al heeft toegezegd. In de volgende nieuwsbrief volgt er meer informatie.

Meer weten? Lees vooral verder via dit Facebook-bericht, LinkedIn-bericht of op de website van Beat Plastic Waste
Bestuur

“De PvdA Leiden is er voor iedereen. Het bestuur streeft ernaar maximale ruimte te bieden aan debat, initiatieven en verschillende meningen van haar leden. Zij draagt zorg voor optimale informatie over beleid en activiteiten aan haar leden en legt hierover aan hen verantwoording af. De leden hebben direct invloed op het te voeren beleid van

Meer over Bestuur