Terugblik op de raadsvergadering

Door Martijn Otten op 19 februari 2020

Afgelopen donderdag was alweer de tweede gemeenteraadsvergadering van 2020. We mochten direct beginnen met een geweldig besluit: er komen 392 studentenwoningen bij in Leiden! De Ypenburgbocht, bij de kruising van de Schipholweg en de Willem de Zwijgerlaan, gaat een nieuw thuis worden voor een groot aantal Leidse studenten. Daar zijn we hartstikke blij mee!
En niet alleen over studentenhuisvesting namen we besluiten, we hakten ook knopen door over het nieuwe zwembad en de nieuwe ijshal die aan de Voorschoterweg gaan komen. Kortom: het was een heel effectieve vergadering.

We vergaderden ook over duurzaamheid. Er werd besloten om extra geld uit te trekken voor leningen aan huiseigenaren die hun huis willen verduurzamen. De PvdA ziet het als een van de grootste opdrachten van de gemeente dat we zorgen dat de ‘energietransitie’ voor iedereen betaalbaar is. Wij stemden tegen dit voorstel, omdat deze duurzaamheidslening slechts door een selecte groep gebruikt kan worden die toch al voorop loopt in de energietransitie. De PvdA had daarom liever gezien dat het College breder gekeken had hoe de beschikbare middelen het beste ingezet kunnen worden.

Ten slotte debatteerde de raad over de jeugdzorg in de Leidse regio. Onze wethouder Marleen Damen is bezig om de jeugdzorg in Leiden te verbeteren. De gemeente wil dat jeugdzorg dichtbij jongeren zelf wordt georganiseerd en dat jongeren met jeugdzorg een zo normaal mogelijk leven kunnen hebben. Nadat de gemeenteraad een nieuwe visie op de jeugdzorg heeft vastgesteld, hebben we nu een programmaplan vastgesteld waarin is uitgewerkt hoe we ervoor gaan zorgen dat onze visie werkelijkheid gaat worden. PvdA-raadslid Suzanne van der Jagt vroeg er aandacht voor dat de zorg zo goed mogelijk moet aansluiten bij de belevingswereld van jongeren en dat zorgprofessionals ook altijd moeten vragen wat jongeren zelf willen. Suzanne zei: “Het belang om altijd naar de jongeren zelf te luisteren, want zij kunnen goed aangeven waar zij behoefte aan hebben en wat voor hen passende hulp is.”

Martijn Otten

Op dit moment ben ik raadslid en werk ik als Beleidsadviseur bij de Stichting van de Arbeid. Ik ben woordvoerder sport en gezondheid en doe in de raad ook de debatten over wonen en bouwprojecten. Ik ben sinds 2014 al heel actief voor de Leidse sport (bv. sportstimuleringsfonds) en onderwijs (bv. Teldersschool). Ik blijf me

Meer over Martijn Otten