Toegankelijke schoolgebouwen

Door Suzanne van der Jagt op 7 februari 2021

Het zal je maar gebeuren. Je bent bijna jarig, wordt vier jaar. Jouw vriendjes en vriendinnetjes gaan allemaal naar dezelfde school. De school waar jij ook naartoe wilt. Maar dat kan niet – de school is niet geschikt voor kinderen met een rolstoel.

15% van alle mensen in Leiden heeft beperking. Zij zijn bijvoorbeeld blind of slechtziend, doof of slechthorend en/of zijn ernstig beperkt in hun mobiliteit. Het is belangrijk om hun positie te verbeteren, zodat zij volledig kunnen meedoen in de samenleving. Dit moet op alle terreinen die voor hen – net als voor ieder ander – belangrijk zijn. Denk aan werk, onderwijs, vervoer, cultuur, sport en (andere) vrijetijdsbesteding.

Tijdens de gemeenteraadvergadering van 28 januari 2021 heb ik namens de PvdA aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van scholen. De nieuwere scholen zijn hier meestal wel op ingericht. Voor de oudere Leidse scholen – waar wij er een hoop van hebben – is dat helaas nog niet altijd het geval. Dat moet anders!

Het begint met weten welke scholen wel en niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Vervolgens moet er een plan komen waarin staat wat nodig is om te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de school. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met een beperking onderwijs kunnen volgen op de school die zij willen. Daarnaast geven we ook docenten met een handicap de mogelijkheid hier les te geven – we hebben alle leraren hard nodig!

Het college heeft toegezegd hiermee aan de slag te gaan. Wij zullen de voortgang nauwlettend volgen.

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt