Veilig en vrij opgroeien

12 april 2021

Net als veel mensen schrokken we van het NRC artikel van twee weken geleden waar werd geschreven hoe leerlingen gedwongen uit de kast moesten komen. Wij vinden dat dit nooit gebeuren mag. Op school niet, en ook niet ergens anders. Wij willen dat iedereen veilig en vrij opgroeit en zichzelf kan zijn. De PvdA staat pal voor mensen die zich weggezet voelen.

Opgroeien in een omgeving waar heteroseksueel zijn de norm is, is lastig. Het moet voor alle jongeren duidelijk zijn dat zij aan niemand uitleg verschuldigd zijn over wie ze zijn en van wie ze houden. Het is niet acceptabel als mensen je hiertoe dwingen, bijv. omdat het niet aansluit bij hun eigen normen.

Maar hoe kunnen we zorgen dat hier verandering in komt? Dat we elkaar beter begrijpen en elkaar meer respecteren? Het is belangrijk dat mensen altijd met elkaar in gesprek blijven. Juist ook op school. Daardoor leer je dat er niet één iemand gelijk heeft. Als je nieuwsgierig bent en met een open blik elkaar vraagt wat je van dingen vindt, voorkom je dat je mensen uitsluit. Als je ervoor kiest dat er maar één correct antwoord is op allerlei vragen, dan sla je elke discussie of gesprek daarover dood. Als je niet meer met elkaar in gesprek kan gaan, worden verschillen alleen maar groter. Terwijl je wanneer je juist aan elkaar vertelt wat je vindt en dat kritisch en open mag bevragen, je veel begrip kweekt voor elkaar en verschillen juist kunt overbruggen.

Wat kunnen scholen en gemeenten doen? We vinden het belangrijk dat juist scholen hier aandacht aan besteden. Dat leerkrachten met leerlingen het gesprek aan gaan over wat iedereen denkt. En dat het oké is om iets anders te denken dan anderen. We zouden graag zien dat de gemeente met scholen in gesprek gaat en navraagt hoe zij waarborgen dat de vertrouwenspersonen op de scholen echt vertrouwd worden. Als dat zo is kun je namelijk met mensen uit je eigen omgeving in gesprek gaan, die heel goed begrijpen wat er moeilijk is aan uit de kast komen in jouw situatie. Ook zouden we graag willen zien dat er in de stad veilige plekken zijn waar je naartoe kunt. Bijvoorbeeld de COC Leiden, of het Meldpunt Roze in Blauw. Wij denken dat het belangrijk is dat de drempel hiervoor zo laag mogelijk is. Ook bij de PvdA is iedereen altijd welkom die zich onveilig voelt en daarover wil praten. Als je je eenzaam voelt en denkt dat je alleen bent of de enige die zich voelt of zo denkt als jij: weet dan dat er heel veel mensen en plekken zijn die niet oordelen. Niet over de religie waar je vandaan komt en ook niet over jou of je familie en vrienden. Maar die gewoon luisteren naar jouw verhaal en jou kunnen helpen.

Wij willen heel duidelijk zeggen: discrimineren op geaardheid mag nooit. Als je met iemand wil praten in een veilige omgeving, zonder oordeel en ook zonder dat er ‘politiek van gemaakt’ wordt, weet dan dat je mij kan contacten. En niet alleen mij, ook onze raadsleden, bestuursleden of bijvoorbeeld ons ombudsteam, allemaal kun je ze vertrouwelijk contacten.