Veilige Morsweg en busvrije Stationsweg en Steenstraat

Door Marc Newsome op 17 februari 2022

De Steenstraat en Stationsweg busvrij maken. Daar doet de gemeente onderzoek naar. De verkeerssituatie rond het station is onduidelijk en soms gevaarlijk. Wanneer er geen bussen meer rijden, kunnen we de entree van de stad, de Beestenmarkt en de Prinsessekade flink opknappen.

Zodra het werk aan de Langegracht en het Schuttersveld klaar is, gaan de regionale bussen via die wegen rijden. Dan hoeven ze niet meer door Stationsweg, Steenstraat en de Breestraat.

Ook voor de stadsbussen wordt naar een andere route gekeken. Uiteraard moeten we wel zorgen dat mensen fijn met de bus kunnen blijven rijden en daarom doet de gemeente eerst uitgebreid onderzoek. Als het onderzoek positief uitvalt, kunnen de stadsbussen misschien wel gaan rijden via de Morsweg, Rijnzichtbrug en Haagweg.

Morsweg

Op de Morsweg gaat het autoverkeer nu in twee richtingen en daarnaast rijden er veel fietsers. Meerdere keren per dag staat het verkeer er vast. Daarmee is de Morsweg een van de minst prettige wegen in de stad: het is er druk, ongezond en onoverzichtelijk.

In het onderzoek naar een alternatieve route voor de stadsbussen wordt door de gemeente gekeken welk effect dit heeft op de Morsweg. De gemeente verwacht dat de Morsweg sterk kan verbeteren. In het onderzoek wordt uitgegaan van een Morsweg zonder doorgaand autoverkeer en enkel met bussen in twee richtingen. In het onderzoek wordt uiteraard goed gekeken door de gemeente naar de verkeersveiligheid.

Standpunt PvdA

De PvdA heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. We wachten eerst het onderzoek af, beoordelen dat en nemen dan een standpunt in. Voor ons is belangrijk:

• Dat de Morsweg een veiligere en betere weg wordt. Met een overzichtelijkere verkeerssituatie
  • Dat de Steenstraat en Stationsweg verbeteren. Doordat de bussen daar niet meer rijden wordt de situatie veiliger en overzichtelijker
  • Dat Leiden en de Leidse wijken goed bereikbaar blijven met de bus

Vervolg

Het onderzoek wordt binnenkort afgerond en openbaar. Op basis daarvan zullen we een standpunt innemen over de Morsweg en de stadsbussen. Heb je vragen of opmerkingen? Mail me gerust: [email protected]

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome