Door Abdelhaq Jermoumi op 3 maart 2016

Verklaring n.a.v. dreigbrieven aan Leidse Moskeeën

Helaas hadden wij vorige week een nare situatie waarin direct- en indirect duizenden Leidenaren zijn bedreigd door landelijk verstuurde dreigbrieven naar Moskeeën. Óok de Leidse Moskeeën kregen deze in de brievenbus. De impact van iedere bedreiging is groot en daarom waren wij blij dat landelijk minister Asscher en de landelijke politie deze dreigbrieven serieus namen en hierop direct actie wilden ondernemen.
Niet lang na  de landelijke verontwaardiging, kwam er lokaal ook aandacht voor en lazen wij unanieme verontwaardiging en veroordeling. Het idee ontstond om als Leidse gemeenteraad ook een signaal af te geven en een verklaring op te stellen die door alle partijen gedragen kon worden, als steun aan de mede-Leidenaren die zich door de actie bedreigd voelden.
Als woordvoerder Veiligheid van de Leidse PvdA stelde ik samen met Jos een verklaring op die ter ondertekening aan alle woordvoerders Veiligheid werd voorgelegd. Hieronder de verklaring en de ondertekenaars.

Verklaring n.a.v. dreigbrieven aan Leidse Moskeeën

De afgelopen jaren zijn de moskeeën in Leiden meerdere malen bedreigd. Zo is de nieuwe moskee in Leiden Zuidwest, toen deze in aanbouw was, bezet, zijn er opruiende flyers tegen de islam in Leiden verspreid en is een moskee beklad. Daar is nu een nieuwe bedreiging bij gekomen. In de nacht van 24 op 25 februari zijn bij moskeeën door het gehele land, ook in Leiden, brieven met daarin racistische teksten en een afbeelding van een hakenkruis bezorgd.

Bedreigingen tegen iedere Leidenaar vinden wij onacceptabel.

Hoewel de opstellers van de dreigbrief wellicht niet uit Leiden afkomstig zijn, maken wij ons wel zorgen om de toon van het maatschappelijke debat en de bedreigingen en intimidatie die uitgevoerd worden. Het met elkaar oneens zijn en daar een flinke discussie over voeren hoort bij een gezonde democratie. Maar zo’n debat voeren we zonder dreigementen en zonder intimidatie. Daarom keren we ons als politieke partijen tegen de steeds verder gaande verruwing in het maatschappelijke debat.

Wij vragen de politie deze bedreigingen serieus te nemen en alles in het werk te stellen om de daders hiervan op te sporen.

Namens de fracties van:

Groen Links Leiden
PvdA Leiden
SP Leiden
Leefbaar Leiden
Partij voor de Dieren

Abdelhaq Jermoumi

Mijn naam is Abdelhaq, 42 jaar oud, getrouwd en vader van 2 zoons. Ik woon vanaf 1979 in Leiden. Opgegroeid in Leiden Noord, maar vanaf 2004 wonend in de Merenwijk. Sinds 2014 ben ik raadslid in Leiden en kan ik vertellen dat ik het nog steeds een eer vindt om namens de kiezers hard mijn

Meer over Abdelhaq Jermoumi