Door Aloys van Rest op 16 maart 2017

We komen terug!

Beste partijgenoten,

Gisteren heeft de PvdA een dramatische verkiezingsuitslag behaald. Van 38 zetels naar 9 zetels. Het is ongelooflijk, dat onze partij zo’n hoge prijs moet betalen voor het nemen van zoveel verantwoordelijkheid. En we weten natuurlijk allemaal, dat een belangrijke reden ligt in de samenwerking in de afgelopen kabinetsperiode met de VVD.

We hebben niet alleen veel pijnlijke maatregelen moeten treffen om Nederland weer gezond te maken, maar we hebben daarbij alle doelgroepen geraakt, en met name die doelgroepen, die vanuit de sociaaldemocratie altijd zo dicht bij ons stonden.

Het is ons niet gelukt om vanuit onze positie een duidelijke kernboodschap te formuleren. Het is ons ook niet gelukt om met onze toppolitici (zoals Lodewijk Asscher, Jeroen Dijsselbloem en Bert Koenders) te scoren. Hun successen werden niet door de kiezer gewaardeerd als een PvdA succes. Er zal een stevige evaluatie moeten plaatsvinden. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en welke lessen trekken we hieruit?

Maar nu wil ik hierbij even stilstaan bij de enorme inzet, die alle PvdA campagnemedewerkers en vrijwilligers hebben verricht. Dank aan alle leden en niet-leden voor jullie steun. Dankzij jullie inzet hebben heel veel mensen nog wél op de PvdA gestemd. Kiezers bedankt!

Maar ik wil ook mijn dank, waardering en respect uitspreken voor onze leider, Lodewijk Asscher. Hij heeft binnen zijn vermogen alles gedaan wat mogelijk was. Het ging natuurlijk al mis bij de lijstrekkersverkiezing. Bij een strijd tussen twee kanjers, wisten we vooraf dat we minimaal 1 kanjer zouden verliezen. Doodzonde. Daarom ook dank aan Diederik Samson, die de lijstrekkersverkiezing verloor, maar die strijdvaardig en gepassioneerd en vol overtuiging zijn werk gedaan heeft.

Woensdag a.s. hebben we onze eerste Algemene Ledenvergadering van dit jaar. In deze vergadering zetten we de eerste stappen richting de gemeenteraadsverkiezingen 2018. Ik begrijp ook, dat we samen even willen terugkijken naar deze uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. Daarvoor maken we ruimte in de agenda.

Ik hoop u allen woensdag a.s. te ontmoeten, 20:00 uur bij Buddhas, Botermarkt 20, in de bovenzaal.

We moeten ons even herpakken. We moeten even deze pijn verwerken. Maar we komen terug, zoals we ook in 2012 terugkwamen.

Een warme groet,

Aloys van Rest
Voorzitter PvdA afdeling leiden

Aloys van Rest