Zeker zijn van een veilige thuissituatie

Door Martijn Otten op 25 november 2020

Vandaag, op de Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen, staan we extra stil bij de schokkende cijfers. 19% procent van de Nederlandse vrouwen krijgt te maken met verkrachting en elke tien dagen sterft er in Nederland een vrouw als gevolg van huiselijk geweld. Daarom is het helaas nog steeds nodig om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen. Laten we dat samen de wereld uithelpen.

Geweld achter de voordeur is nog steeds een groot taboe. Veel slachtoffers houden uit schaamte, angst, liefde, afhankelijkheid, of een combinatie daarvan, hun mond. Dit is heel begrijpelijk, maar laten we er vandaag juist wel eens over praten. Want geweld tegen vrouwen mag nooit normaal worden en daar moeten we ons altijd tegen uitspreken. En dat doen we samen. Door mensen erop aan te spreken die vrouwonvriendelijke opmerkingen maken. Door een luisterend oor te bieden aan alle vrouwen die hier mee te maken krijgen. En door (seksueel) geweld nooit goed te praten.

In januari 2016 liep ik samen met vele jonge mannen in minirok door Amsterdam. We maakten een statement nadat de burgemeester van Keulen had gezegd dat een aantal vrouwen die waren misbruikt, dat deels te danken hadden aan hun eigen kledingkeuze. Dit is natuurlijk de omgedraaide wereld. Vrouwen moeten altijd veilig over straat kunnen. En het is belangrijk als we ons daar met zijn allen over blijven uitspreken.

Maar ook de politiek kan bijdragen aan een veiligere thuissituatie. PvdA-Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul schreef een mooie initiatiefnota om dit landelijk aan te kaarten. Ook in de Leidse regio hebben we actieplan opgesteld om huiselijk geweld aan te kaarten. We hebben de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in Veilig Thuis, de organisatie die je kunt bellen als er signalen zijn van huiselijk geweld. Ook heeft Leiden met Rosa Manus een hele goede vrouwenopvang voor slachtoffers van huiselijk geweld.

De huidige coronasituatie geeft ook nog weer een extra risico op huiselijk geweld. Doordat mensen dichter op elkaar zitten en vrouwen minder privacy hebben om contact op te nemen met hulpinstanties, waren er zorgen dat dit tot een stijging van huiselijk geweld kon leiden. Fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi heeft in april de burgemeester hiernaar gevraagd en opgeroepen op ook bij apotheken en supermarkten een meldpunt in te stellen. Tot nu toe zien we gelukkig in de Leidse regio nog geen stijging van het aantal slachtoffers van huiselijk geweld, maar dat blijven we wel goed in de gaten houden.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten