Zorg voor meer zekerheid voor jongeren in de bijstand

Door Esmee van Meer op 25 januari 2023

Het kan soms nogal eens tegenzitten in het leven. In je studie, thuis, of je zit mentaal niet goed in je vel. Als jongere kan je dan zonder studie of zonder werk thuis komen te zitten en kan het dat je bij de gemeente moet aankloppen voor een bijstandsuitkering. De Nationale ombudsman deed onderzoek naar jongeren tot 21 jaar in de bijstand. Als PvdA maken we ons zorgen over deze jongeren en stellen we daarom samen met de SP en GroenLinks schriftelijke vragen.

Wanneer je als jongere eenmaal een aanvraag doet voor de bijstand, moet je vaak eerst vier weken naar een baan zoeken, voordat je aanspraak kan maken op de uitkering. Een maatregel die vrij betuttelend en pijnlijk is, omdat je dus langer dan vier weken zonder inkomen zit. Helaas is het een maatregel die landelijk is opgelegd. Vervolgens kan het bedrag laag uitvallen, zeker als je ouders je niet willen of kunnen ondersteunen. Gemeenten moeten in dat geval het bedrag van de bijstand aanvullen. Helaas doen niet alle gemeenten dat voldoende. Bovendien krijg je, wanneer je eenmaal een (bij)baan hebt gevonden, de administratieve last erbij, of wordt het bedrag van je loon soms helemaal afgetrokken van je uitkering. Dat werkt niet echt motiverend.

Helaas zijn het situaties waar veel jongeren in de bijstand in terechtkomen. De Nationale ombudsman deed onderzoek naar knelpunten voor jongeren in de bijstand. In het rapport “Watertrappelen in de bijstand” worden aanbevelingen gedaan in hoe de overheid jongeren meer zekerheid kan bieden. We vragen daarom samen met de SP en GroenLinks aandacht voor deze knelpunten en informeren naar hoe het in Leiden is gesteld. Jongeren die dringend behoefte hebben aan hulp, moeten vier weken wachten tot toelating tot de bijstand, terwijl zij ondertussen wel in levensonderhoud moeten voorzien en de huur, eten en zorgverzekering moeten betalen. Voor jongeren van wie de ouders hun onderhoudsplicht niet nakomen, moet de gemeente de bijstand aanvullen; we vragen daarom of we dit in Leiden ook daadwerkelijk doen en of we hier als gemeente wel goed mee omgaan. Van €272,02 euro per maand valt namelijk niet rond te komen. Ook pleiten we als partijen voor verbetering van de mogelijkheden om bij te verdienen en te studeren vanuit de bijstand.

Kortom, genoeg punten waar we ook als Leiden mee aan de slag moeten.

Lees via deze link de vragen die we stelden.

Esmee van Meer

Mijn naam is Esmee van Meer. Ik ben geboren in de Flevopolder en woon sinds 2014 in Leiden. In mijn ogen verdient iedereen een goede basis en mogen de opleiding van je ouders, de buurt waar je bent geboren of wie je bent niet bepalen hoe groot je kansen zijn om je plek te vinden

Meer over Esmee van Meer

Waar ben je naar op zoek?