10 oktober Dag van de Duurzaamheid

10 oktober 2019

Vandaag, 10 oktober, is de Dag van de Duurzaamheid. Een dag waarbij het klimaat centraal staat en we stilstaan bij hoe wij de aarde doorgeven aan de generaties na ons.

De PvdA Leiden kiest voor een schone en groene stad, die we door kunnen geven aan onze kinderen. Daar werken we hard aan. Bij de duurzaamheidsmaatregelen houden we telkens in de gaten wat het betekent voor iemands portemonnee, met name voor die van mensen met een smalle beurs. We vinden het belangrijk dat ook zij kunnen vergroenen en toegang hebben tot duurzaamheidsmaatregelen. Dit zijn maatregelen die we hebben gerealiseerd:

1. Met het invoeren van de eco-glazen zien wij een forse vermindering van het aantal plastic bekers bij grote evenementen. Een groot succes in de strijd tegen het plastic afval, want hiermee hebben we voor 10.00 kilo minder plastic afval gezorgd
  2. Alle stadsbussen zijn elektrische bussen geworden
  3. Met de ‘Groene Kansenkaart’ pakken we samen met de bewoners, gemeente en organisaties zoveel mogelijk kansen om de stad verder te vergroenen
  4. Biodiversiteit is een belangrijk uitgangspunt bij het realiseren van het nieuwe bio-sciencepark
  5. Waar veel gebruikt van wordt gemaakt is de subsidie voor groene daken, zonnepanelen en andere duurzaamheidsmaatregelen voor scholen en organisaties

Verder heeft het College de ambitie om naar een autoluwe binnenstad te gaan en een duurzame stadsdistributie.

We zijn blij dat we met deze maatregelen kunnen helpen aan een duurzame stad en wij hopen dan ook dat wij, als Leidenaren, nog lang kunnen genieten van deze mooie stad!