Denk en doe jij mee met de Werkgroep Zorg en Welzijn?

Door Themacommissie Zorg en Welzijn op 6 november 2020

Alle Leidenaren moeten zeker zijn van goede en toegankelijke zorg- en welzijnsvoorzieningen in onze stad. Onze wethouder Marleen Damen en raadsleden Suzanne van der Jagt en Martijn Otten zetten zich hier dagelijks voor in. De werkgroep Zorg en Welzijn bestaat uit betrokken PvdA-leden die meedenken over de koers van onze partij op het gebied van zorg en welzijn en die meepraten over de besluiten die worden genomen. Gezien de belangrijkere rol van de gemeenten op dit terrein, wil de werkgroep zichzelf vernieuwen en meer belangstellende leden erbij betrekken.

Sinds de decentralisaties van 2015, is het sociale domein uitgegroeid tot het meest omvangrijke onderdeel van het gemeentelijk takenpakket. Het sociale domein sluit aan op de kern van de sociaaldemocratie: een fatsoenlijk bestaan garanderen voor alle burgers en in het bijzonder voor burgers die geen gelijke kansen krijgen, beperkingen ondervinden of een kwetsbare gezondheid hebben. De gemeenteraadsfractie van de PvdA wil dan ook een belangrijke rol spelen op het sociale domein.

De Werkgroep Zorg en Welzijn ondersteunt al tientallen jaren de fractie op dit terrein, maar is niet helemaal meegegroeid met de enorme uitbreiding van het gemeentelijke takenpakket.

In de eerste plaats heeft de werkgroep meer expertise nodig en wat belangrijker is: betere verbindingen naar de burgers en organisaties die op al deze terreinen actief zijn. Deze expertises en maatschappelijke verbindingen zijn van cruciale betekenis om de uitvoering van het beleid te kunnen beoordelen en beleidsplannen op hun waarde te kunnen schatten. Als partij moeten we goed weten wat leeft in de stad, bij zowel burgers, als professionals en organisaties. Alleen op deze manier kan de werkgroep de gemeenteraadsfractie adequaat ondersteunen en advies geven.

In de tweede plaats gaat de werkgroep de bestaande werkwijze tegen het licht houden om deze beter te laten aansluiten bij de nieuwe sociale werkelijkheid. Tot nu toe ondersteunt de werkgroep de fractie door de raadsstukken te lezen, van commentaar te voorzien en met de fractieleden op het betrokken terrein te bespreken. In het afgelopen jaar heeft de werkgroep het initiatief genomen tot discussiebijeenkomsten met belangstellende partijgenoten over het thema Wonen, welzijn en zorg voor ouderen. Deze hebben mede ertoe bijgedragen, dat het onderwerp op de Leidse politieke agenda is gekomen. Dat verdient dus herhaling. Ook zal de werkgroep wat meer zelf het ‘veld’ ingaan om met burgers en organisaties in gesprek te gaan, informatie te verzamelen en te bekijken wat nodig is om de Leidse burgers een ‘fatsoenlijk bestaan’ te bieden. Verder wil de werkgroep haar kennis op peil houden door experts en betrokken burgers uit te nodigen om de werkgroep bij te praten.

De werkgroep zoekt dus partijgenoten die graag meedoen aan deze vernieuwing van de Werkgroep Zorg en Welzijn en hun kennis en ervaring willen delen om de missie van de PvdA waar te maken. Als lid van de werkgroep, kun je zelf bepalen wanneer je aansluit bij bijeenkomsten en acties, over welke onderwerpen je wilt meedenken en hoeveel tijd je ervoor vrij wilt maken. Heb je interesse, neem contact op met secretaris Rianne Peeters (tel. 071-5227878; of email: [email protected]) of voorzitter Theo Roes (tel. 0649320864 of email: [email protected]).

Zie hieronder de inbreng van de PvdA van afgelopen week bij de begroting Zorg en Welzijn.

Themacommissie Zorg en Welzijn

De themagroep Z&W bestaat uit enthousiaste leden die als professional of vrijwilliger werkzaam zijn (geweest) in dit werkveld of ervaringskennis en een buitengewone betrokkenheid hebben. Deze leden willen graag het PvdA-geluid laten horen. De werkgroep verzamelt daartoe informatie over wat er speelt in de stad, bespreekt rapporten en beleidsvoorstellen van gemeenten, onderhoudt contacten met instellingen

Meer over Themacommissie Zorg en Welzijn