Cultuur is van vitaal belang voor Leiden

Door Marc Newsome op 16 mei 2020

Twee weken geleden stuurden 22 Leidse culturele organisaties een brandbrief: om te
voorkomen dat ze omvallen, vragen ze met klem om steun in de vorm van een noodfonds van de gemeente Leiden. Ik vroeg aan de wethouder cultuur wat ze kan doen om de sector te steunen. Ik stelde de rondvraag mede namens D66, GroenLinks, en het CDA.

De coronacrisis raakt de Leidse culturele sector hard: podia, de bibliotheek, musea en erfgoedlocaties moesten op slot. Daarmee werd ook de werkgelegenheid van makers, publieksmedewerkers en toeleveranciers voor de culturele sector hard geraakt. En ook bij een 1,5 meter-samenleving zijn de problemen nog niet weg en zal het nog lang duren voor de financiële positie van de culturele instellingen weer op oud niveau is. Eind 2020 zal het tekort in de Leidse cultuursector al zijn opgelopen tot een bedrag van 2,5 miljoen euro, becijferden de organisaties.

Kortom: als we komende tijd niets doen, komt de Leidse culturele sector keihard in de problemen
en vallen er ontslagen of zelfs faillissementen.  Het kabinet heeft 300 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de Nederlandse culturele sector, maar van die ondersteuning lijkt de Leidse culturele sector weinig te kunnen profiteren omdat het geld vooral wordt gebruikt voor cultuurinstellingen in de Basisinfrastructuur. De fracties van D66, GroenLinks, CDA en Partij van de Arbeid zien dat het college oog heeft voor de moeilijke situatie waarin de Leidse culturele sector zit. Zo heeft het college, bijvoorbeeld, de huur van instellingen opgeschort en haalt het de toekenning van subsidies naar voren.

Maar is het genoeg? D66, GroenLinks, CDA en Partij van de Arbeid vinden de Leidse culturele
sector van vitaal belang voor onze stad. Cultuur inspireert, verbindt en zet aan tot nadenken.

Daarom stelden we het College de volgende vragen:

• Op welke manier kan het College de schade voor de Leidse culturele sector tot een minimum
    beperken? Aan welke concrete stappen denkt het College?
  • Is het College in gesprek met andere overheden, zoals het Rijk en de Provincie, om te kijken of en
    hoe zij financiële ondersteuning voor de gemeente kunnen bieden?
  • Is het College bereid een noodfonds op te richten om de Leidse culturele sector de
    ondersteuning te bieden die in deze tijden nodig is?

Antwoord van het college

Het college antwoordde dat ze hard werken om de culturele sector te helpen. Net als GroenLinks, D66, het CDA en onze partij vinden ze dat de cultuur van groot belang van onze stad is. Maar, antwoordde de gemeente, de financiële mogelijkheden van de gemeente zijn beperkt. Er zijn ontzettend veel hulpvragen vanuit de stad. Tegelijkertijd zien we dat de gemeente de stijgende uitgaven (op allerlei fronten) niet gecompenseerd krijgt door het Rijk of de provinciale overheid.

In reactie op de antwoorden van de wethouder heb ik de gemeente gevraagd te blijven vragen om steun voor de culturele sector. Want alleen de gemeente krijgt dit niet opgelost.

Marc Newsome

Toen ik meer dan tien jaar geleden hier kwam wonen, was ik meteen verliefd op Leiden. Onze stad is een echte stad en tegelijkertijd een klein dorp. Fiets maar eens de stad in of maak een rondje op de markt en je komt geheid bekenden tegen. Ik vind het belangrijk dat we verder blijven werken

Meer over Marc Newsome