Een sociaal herstelplan voor Leiden

Door Martijn Otten op 27 januari 2022

De gemeenteraad heeft vanavond ingestemd met een mooi plan om 7,2 miljoen euro uit te trekken om de maatschappelijke gevolgen van corona aan te pakken. PvdA-wethouder Marleen Damen is vorig jaar gestart met een Social Impact Team die zich inzet om de verschillen die door corona zijn gegroeid in onze stad aan te pakken. Zij hebben nu een hele lijst aan voorstellen gemaakt om gelijke kansen te bevorderen, Leidenaren met schulden te helpen en de fysieke en mentale gezondheid van Leidenaren te verbeteren.

Corona heeft de verschillen in onze stad blootgelegd en verergerd. Kinderen die thuis weinig geholpen kunnen worden of geen ruimte hebben om huiswerk te maken, zijn harder geraakt door het sluiten van scholen. Flexwerkers, zzp’ers en andere kwetsbare werknemers zijn het hardst geraakt door de lockdowns en worden het minst gecompenseerd. En ouderen in verpleeghuizen werden extra beschermd, maar konden daardoor weinig contact hebben met hun familie.

Juist in tijden als deze, hebben we een actieve overheid nodig die investeert in de mensen die die steun het hardst nodig hebben. Met het Social Impact Team gaat Leiden écht aan de slag met die sociale problemen. En we zijn heel blij dat met dit voorstel er een Volwassenenfonds komt voor sport en cultuur. Dat mensen geholpen worden met het aanpakken van energiearmoede. En dat er extra wordt ingezet om ouderen te helpen die moeite hebben met digitalisering.

In de commissie heeft de PvdA nog wel een aantal wensen meegegeven. Zo vinden we dat er nog meer aandacht moet komen voor de problemen binnen migrantengroepen. Uit de gesprekken die wij hebben met het Steunpunt Migranten, blijkt dat zij heel veel extra vragen krijgen vanuit migrantengroepen door corona en bijvoorbeeld ook arbeidsmigranten hebben een lastige tijd gehad door de maatregelen. Daarnaast zou er wat ons betreft veel meer gedaan moeten worden om mensen die door corona hun baan hebben verloren weer aan het werk te helpen.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten