Fijn buiten sporten op onze wijksportparken

Door Martijn Otten op 5 juli 2021

Toen ik in 2014 begon als woordvoerder sport, was de sport in Leiden een ondergeschoven kind. De afgelopen jaren hebben we gelukkig een grote inhaalslag gemaakt. De aanbestedingen voor een zwembad, ijshal en twee sporthallen zijn rond. Er is veel extra geïnvesteerd in het ondersteunen van sportverenigingen. En samen met D66 en GL zorgden we voor een sportstimuleringsfonds waarmee we mooie nieuwe sportinitiatieven ondersteunen.

Maar dat betekent zeker niet dat we er nu zijn. De enorme investeringen van de afgelopen jaren waren voornamelijk achterstallig onderhoud. Nu is het zaak om door te pakken en vooral de buitensportaccommodaties hebben een grote impuls nodig. De afgelopen jaren is eerst gewerkt aan het ruimteprobleem van de hockey. Dit plan heeft het helaas niet gehaald, maar het tekort blijft en de PvdA zou graag deze periode nog een oplossing willen vinden.

Investering in Sportpark de Mors

Het volgende wijksportpark dat wordt opgeknapt is de Mors. Het college trekt nu €3,4 miljoen uit om daar een mooi plan voor te maken, waarbij de rugbyvereniging DIOK kan uitbreiden. Ik heb hierbij nu alvast aandacht gevraagd voor de komst van een nieuwe rugby-kantine die een centralere wijkfunctie krijgt, het opknappen van de kleedkamers van DoCoS want die zijn echt aan vervanging toe en het onderzoeken of de 3 Octoberhal kan blijven staan.

Als derde is Sportpark Noord aan de beurt. Dit zal nog wel even duren, maar wat in ieder geval niet kan wachten is de situatie van het hoofdveld van Roodenburg. Dat kan al jaren niet bespeeld worden en wij zouden daarom graag een nieuw kunstgrasveld zien. Dat hopen wij dit jaar nog te kunnen regelen.

Daarnaast heeft het college geld vrijgemaakt voor compensatie van het verloren sportareaal aan de Vliet. Op vier plekken in de stad komen compacte sportvoorzieningen. Wij zijn hier erg blij mee, maar willen hier meer vaart mee maken. Daarom zouden we graag willen dat er een wijksportpark in de Stevenshof komt, zodat er op de ijsbaan ook de rest van het jaar gesport kan worden, en dat er sport blijft op de Crescendo-locatie in de Mors.

Volwassenenfonds

Goede sportaccommodaties garanderen nog niet dat iedereen kan sporten. Zo heeft niet iedereen voldoende geld om lid te worden van een vereniging. Gelukkig hebben we het Jeugdfonds Sport en Cultuur, maar het college geeft aan geen geld te hebben om ook mee te doen met het Volwassenenfonds. De PvdA zou dit graag anders zien, dus we hopen dit na de verkiezingen te kunnen regelen.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten

Waar ben je naar op zoek?