Gelijke stagevergoeding voor alle stagiairs bij de gemeente

Door Marc Newsome op 2 september 2019

Het MBO is belangrijk is voor onze stad. Daar worden de vakmensen van de toekomst opgeleid. Die hebben we hard nodig! Niet alleen in Leiden, maar in heel Nederland. Kappers, gamebouwers, webdesigners en goudsmeden: ze komen allemaal van het MBO.

In ons collegeakkoord hebben we opgeschreven dat ‘goedgeschoolde vakmensen een onmisbare schakel in de economische groei van de stad zijn’. Toch laat de gemeente Leiden dat nog niet altijd even goed zien. In de praktijk krijgen MBO-stagiaires bij de gemeente Leiden namelijk minder betaald dan HBO- en WO-stagiaires. Een MBO-stagiair krijgt 250 euro per maand en een HBO-/WO-stagiair krijgt 350 euro per maand als stagevergoeding.

En dat terwijl de stage een belangrijk onderdeel is van veel MBO-opleidingen en stagiairs op meerdere manieren waarde toevoegen aan het bedrijf waar ze stage lopen. De maatschappelijke waarde van de stagiaires is hetzelfde, ongeacht opleidingsniveau.

Kortom: wie het MBO belangrijk vindt, vindt MBO-stages belangrijk. Elke MBO-er zou de kans moeten kunnen krijgen om stage te lopen. Dan moet de gemeente Leiden het goede voorbeeld geven, vonden wij, door MBO-stagiaris hetzelfde te waarderen als HBO- en WO-stagiars.

Daarom stelden we in de gemeenteraad voor om de stagevergoeding van MBO-stagiairs gelijk te trekken met die van HBO-ers en WO-ers. Zo geeft de gemeente, als werkgever, een krachtig signaal aan de stad en alle werkgevers in de stad, namelijk dat goedgeschoolde vakmensen voor onze stad onmisbaar zijn!

Ons voorstel werd aangenomen in de gemeenteraad met steun van de Partij voor de Dieren, SP, GroenLinks, D66, ChristenUnie en Partij Sleutelstad. De gemeente Leiden gaat nu zorgen dat het voorstel uitgewerkt wordt zodat álle stagiaires evenveel stagevergoeding krijgen.

Marc Newsome

Toen ik meer dan tien jaar geleden hier kwam wonen, was ik meteen verliefd op Leiden. Onze stad is een echte stad en tegelijkertijd een klein dorp. Fiets maar eens de stad in of maak een rondje op de markt en je komt geheid bekenden tegen. Ik vind het belangrijk dat we verder blijven werken

Meer over Marc Newsome