Hart voor Leidse sporthelden

Door Martijn Otten op 14 februari 2023

Afgelopen donderdagavond werden de Leidse sportprijzen uitgereikt. Kjeld Nuis (sportman), Karolien Florijn (sportvrouw), Geert Hammink (coach), ZZ Leiden (team) en Davy van der Dop (aangepaste sporter) werden gehuldigd en de ereprijs ging naar oud LSF-voorzitter Rolf Marselis die heel veel voor de Leidse sport heeft betekend. Deze sporthelden en de vele sporthelden die hen voorgingen, motiveren nieuwe generaties Leidse sporters om het hoogste te behalen. Daarom pleit de PvdA voor een ‘Wall of Fame’ bij het nieuwe Indoor Sportcentrum.

De publieksprijs ging met ruim 300 stemmen naar Amina Maatoug. Amina is een van de grootste hardlooptalenten van Nederland en behaalde daarmee dit jaar een scholarship voor Duke University. Zo werd ze dit jaar Nederlands Kampioen Indoor op de 800 meter en won ze de vijf kilometer op de Leiden Marathon. Vanuit Amerika sprak zij een videoboodschap in om alle stemmers te bedanken en haar zus Amal mocht de prijs in ontvangst nemen. Amina groeide zelf op in Zuidwest op nog geen 500 meter van de Vijf Meihal en waar nu een nieuw Indoor Sportcentrum wordt gebouwd. Zij kan een mooi voorbeeld zijn voor vele jongeren in Zuidwest die ook houden van sporten en ook dromen van een mooie toekomst in hun sport.

#Hartjevooronzesporthelden

Het nieuwe Indoor Sportcentrum krijgt een mooie topsporthal en een breedtesporthal dat zeker ook aandacht zal besteden aan het rijke sportverleden van onze stad. Maar voor alle die Leidenaren die straks langs dit complex fietsen, ernaast naar school gaan op het Leonardo College of voetballen op de velden van Boshuizen, zou het toch prachtig zijn als die ook worden herinnerd aan al die Leidse sporthelden. In Almere staat er bijvoorbeeld een mooie Wall of Fame naast de Topsporthal. Op deze manier herinneren we al die jonge sporttalenten in onze stad eraan dat zij later ook de nieuwe Kjeld, Iefke of Worthy kunnen worden. Op deze Valentijnsdag daarom een #hartje voor onze sporthelden, opdat zij nog veel Leidenaren mogen inspireren.

Ereprijs voor Rolf Marselis

Een mooi begin van de avond was de ereprijs die Thea en haar zonen mochten ontvangen voor hun man en vader Rolf Marselis. Rolf was een onvermoeibare sportbestuurder die de afgelopen tien jaar veel heeft gedaan om te zorgen dat er nu drie nieuwe sportaccommodaties worden gebouwd. Als raadslid heb ik heel veel aan zijn kennis en inzet gehad en altijd heel fijn met hem samengewerkt. Helaas is Rolf begin 2021 na een kort ziekbed veel te jong overleden. Op zijn begrafenis vertelde wethouder Paul Dirkse dat Rolf een koninklijke onderscheiding had ontvangen voor al het goede werk dat hij voor onze stad had gedaan. Met deze ereprijs laat ook de Leidse sportwereld zien dat we Rolf niet zullen vergeten.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten