“Het is ontzettend belangrijk dat mensen zich thuis voelen in hun eigen buurt”

Door Abdelhaq Jermoumi op 15 november 2021

Afgelopen donderdagavond was de laatste begrotingsbehandeling van het huidige college. Fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi vertelde daar hoe trots hij was op de mooie successen van de afgelopen jaren, over de grote uitdagingen die de komende jaren belangrijk zijn voor de PvdA en over het belang van een fijne wijk waarin iedereen zich thuis kan voelen. Ook werden alle voorstellen die door de PvdA werden ingediend aangenomen. “Nu er eindelijk een klein beetje extra geld komt vanuit het Rijk is het voor de PvdA heel duidelijk dat wij ervoor kiezen om met dat geld mensen te helpen die dat het hardst nodig hebben en die door corona het hardst getroffen zijn.”

Voor Abdelhaq is het heel belangrijk dat de lokale politiek dichtbij is voor inwoners en hij begon daarom ook te vertellen over de succesvolle buurtbivak die de PvdA organiseerde in de Merenwijk. “Ik heb tijdens corona mijn eigen buurt nóg beter leren kennen. Met een wandeling tussen het werk door of in een gesprek met de ondernemers van de Kopermolen. En in alle gesprekken komt hetzelfde terug: het is ontzettend belangrijk dat mensen zich thuis voelen in hun eigen buurt. Als jij je thuis voelt in jouw buurt, doe je ook een stapje extra om anderen in jouw buurt te helpen. En in deze coronatijd heb ik tal van prachtige voorbeelden gezien van Leidenaren die zich vrijwillig inzetten voor een ander.”

In september werd bekend dat Leiden de komende jaren wat extra geld gaat krijgen en veel partijen hadden ideeën waar dat in geïnvesteerd zou moeten worden. De fractievoorzitters van alle partijen zijn daarom bij elkaar gaan zitten en hebben een lijst gemaakt van veertien plannen die de komende jaren hieruit betaald gaan worden. Als PvdA hebben we voor elkaar gekregen dat er een volwassenenfonds komt waardoor volwassenen met een laag inkomen gratis kunnen sporten of lid worden van een cultuurvereniging. Er komt extra geld zodat de gemeente beter leert omgaan met laaggeletterdheid en zorgt dat de communicatie van de gemeente makkelijker te begrijpen is. Ook hebben we gezorgd dat de cultuurcoaches actief blijven, zodat elke Leidenaar in contact kan komen met cultuur. En er komt een pilot waardoor mensen in de bijstand die gaan samenwonen niet direct gekort worden op hun uitkering.

Thuis in jouw buurt

“De PvdA blijft daarnaast inzetten op fijne wijken waar mensen naar elkaar omkijken. Waar je de lokale winkelier kent en de wijkeconomie overeind blijft. Waar er sportvelden en een wijkbibliotheek te vinden zijn. Waar kinderen veilig kunnen opgroeien en gelijke kansen krijgen. Een buurt waar mensen zich thuis voelen.” Zo heeft de PvdA voorgesteld om ook in de Fortuynwijk een buurtontmoetingsplek (BOP) te creëren, hebben we een voorstel gedaan zodat mensen langer in hun huis kunnen blijven wonen, komt er extra geld voor buurt-initiatieven en gaan we ook in de Stevenshof aan de slag met de succesvolle stedelijke jeugdaanpak.

Ben je benieuwd naar het hele verhaal van Abdelhaq tijdens de begrotingsbehandeling, klik dan hier.

Abdelhaq Jermoumi

Mijn naam is Abdelhaq Jermoumi en ik ben wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs. Als vierjarige kwam ik in Leiden-Noord te wonen. Al snel voelde ik me thuis in Leiden en ik hield meteen van onze stad en haar inwoners. Leidenaren zijn mooie mensen die op elkaar letten en die elkaar steunen – ook in moeilijke

Meer over Abdelhaq Jermoumi