Lokaal sportakkoord voor sterke sportverenigingen

Door Martijn Otten op 11 maart 2020

Afgelopen maandagavond was de eerste, drukbezochte bijeenkomst voor het Leidse Sportakkoord. Samen met de Leidse sportverenigingen en vele maatschappelijke organisaties wordt er gewerkt aan afspraken om de Leidse sport te versterken. Raadslid Martijn Otten bezocht deze bijeenkomst en legt uit waarom dit lokale sportakkoord zo belangrijk is.

De komende jaren zetten we vol in op de Leidse sport met onder andere drie nieuwe sportvoorzieningen. Hiermee willen we zoveel mogelijk Leidenaren aan het bewegen krijgen. Sportverenigingen spelen daarbij een hele belangrijke rol. Sportverenigingen geven kinderen plezier in het sporten, zorgen ervoor dat Leidenaren vaker gaan sporten en zijn plaatsen waar verschillende groepen in onze stad elkaar ontmoeten. Daarom stelt het college ook een kwart miljoen euro per jaar beschikbaar om sportverenigingen beter te ondersteunen.

Er zijn vele ideeën over hoe de gemeente verenigingen beter kan ondersteunen en wat verenigingen zelf kunnen doen om meer mensen aan het bewegen te krijgen. Kleine verenigingen hebben behoefte aan ondersteuning bij het werven van vrijwilligers en trainen van kader, terwijl grotere verenigingen sociale vraagstukken in hun wijk willen oppakken. Ik vind het vooral belangrijk dat de gemeente goed luistert naar wat verenigingen zelf aangeven. Daarom heb ik in juni voorgesteld om als Leiden een lokaal sportakkoord te gaan maken. Wethouder Paul Dirkse heeft dat toegezegd en heeft nu Mijke Sluis uitgezocht als sportformateur om dit te realiseren.

In de bijeenkomst van maandag werd er nagedacht en gesproken over verschillende thema’s. Allereerst ging het erover hoe we nog meer groepen aan het sporten krijgen, zoals jongeren, ouderen of mensen met een afstand tot de sport. Ten tweede ging het over de ondersteuning van onze sportverenigingen, bijvoorbeeld als het gaat om het krijgen van meer leden of het versterken van de organisatie. Het derde onderwerp ging over duurzame sportaccommodaties en het gemeentelijk beheer van de sportvelden. Ten slotte werd er, op verzoek van de gemeenteraad, ook gesproken over hoe we via topsport meer mensen aan het sporten kunnen krijgen.

De sport leeft in Leiden en het was dus ook mooi om te zien dat er zoveel mensen naar de bijeenkomst waren gekomen. Om zoveel mogelijk ideeën op te halen, ga ik de komende weken als raadslid ook weer langs bij vele bijeenkomsten en sportverenigingen, zoals gisteren de nieuwbouw van onze topsportschool en vandaag de ‘Sportpunt71’-bijeenkomst. Één van de andere mooie initiatieven waarop we meer Leidenaren aan het bewegen willen krijgen, is de Subsidie Sportstimulering, die we samen met D66 en GL hebben gestart. 1 april is de volgende deadline waarop alle Leidenaren een aanvraag kunnen doen voor subsidie als zij een goed idee hebben om meer Leidenaren in beweging te krijgen. De voorwaarden hiervoor zijn hier te vinden.

Martijn Otten

Op dit moment ben ik raadslid en werk ik als Beleidsadviseur bij de Stichting van de Arbeid. Ik ben woordvoerder sport en gezondheid en doe in de raad ook de debatten over wonen en bouwprojecten. Ik ben sinds 2014 al heel actief voor de Leidse sport (bv. sportstimuleringsfonds) en onderwijs (bv. Teldersschool). Ik blijf me

Meer over Martijn Otten