De Partij van de Arbeid kiest voor een groen én sportief Roomburgerpark

Door Martijn Otten op 28 oktober 2020

De afgelopen decennia hebben veel sportvelden in onze stad moeten wijken voor woningbouw. Maar met al die nieuwe mensen in onze stad, zijn sportvelden en parken de groene longen van de stad. En daarom zetten we als fractie in op open wijksportparken waar ruimte is voor een extra hockeyveld voor LHC Roomburg en een extra rugbyveld voor DIOK. De plannen voor het Roomburgerpark hebben tot veel discussie geleid en als woordvoerder op dit dossier leg ik graag uit waarom we als PvdA-fractie denken dat de plannen van de gemeente uiteindelijk tot een groener en sportiever Roomburgerpark leiden.

Onze inzet is duidelijk: we willen dat het Roomburgerpark een groene plek in de stad is en blijft waar mensen kunnen sporten, bewegen en ontspannen en we vinden dat hockeyclub Roomburg de ruimte mag krijgen om een extra veld aan te leggen, zolang dat niet ten koste gaat van de biodiversiteit van het park. De afgelopen jaren zijn twee voorstellen uitgewerkt hoe dit eruit zou kunnen zien. Het eerste voorstel had voor de PvdA niet genoeg oog voor de groene waarden van dit park en daar zijn we vorig jaar erg kritisch op geweest. Er is goed geluisterd naar deze kritiek en het tweede voorstel, dat samen met de wethouder Duurzaamheid is opgesteld, zorgt wel voor voldoende groencompensatie.

Een maatschappelijk betrokken vereniging

Hockeyclub Roomburg is de enige Leidse hockeyvereniging en het is een populaire familieclub. Iedere week sporten er ontzettend veel kinderen en het is een plek waar veel gezinnen elkaar wekelijks ontmoeten. Daarnaast heeft het clubhuis een belangrijke ontmoetingsfunctie, is er een buitenschoolse opvang en wordt er samengewerkt met onze sociale werkvoorziening DZB. Ook is er dit jaar, met steun van het door de PvdA geïnitieerde sportstimuleringsfonds, gestart met Fithockey (voor 50+’ers) en LG-Hockey (voor mensen met een beperking).

Er zijn echter te weinig velden om alle kinderen en volwassenen die willen hockeyen te kunnen laten sporten. De Partij van de Arbeid zet zich ervoor in om zoveel mogelijk Leidenaren te laten sporten en ondersteunt vitale sportclubs in de stad. Zeker bij een maatschappelijk betrokken vereniging als Roomburg vinden we het wenselijk dat ze verder kunnen groeien.

Sporten en bewegen in een groen park

De komende jaren worden er 8500 woningen bijgebouwd in Leiden. Dat betekent dat we veel nieuwe buren in onze straten zullen gaan verwelkomen. De Partij van de Arbeid wil dat alle Leidenaren kunnen sporten en bewegen. Met dit voorstel bieden we meer ruimte voor Leidenaren die willen hockeyen, maar ook voor mensen die geen lid zijn van een sportvereniging. Er komt meer plek voor hardlopers en fietsers en kinderen kunnen een balletje trappen of gooien op een nieuw multifunctioneel veld. In het nieuwe park is het fijner bewegen, sporten en ontspannen.

Het nieuwe Roomburgerpark blijft ook een groen park. De cruciale vraag voor onze fractie was hoe de gemeente de aanleg van een kunstgrasveld compenseerde met extra groen. Er komen fruitbomen en extra struiken in het park, de straten rond het park worden extra vergroend en het schoolplein van de Lorentzschool wordt een fijne, groene speelplek. Uiteindelijk komen er 23 bomen bij en komt er een tiny forest. Ook al moeten een aantal van deze plannen nog verder worden uitgewerkt, heeft mijn fractie er vertrouwen in dat dit uiteindelijk een verbetering van de biodiversiteit zal opleveren.

Voorstel om het theehuis te schrappen

De Partij van de Arbeid is positief over de plannen voor het nieuwe Roomburgerpark, maar we houden de komende punten wel scherp in de gaten:

1. Dit plan moet nog verder uitgewerkt worden tot een definitief uitvoeringsbesluit. We blijven de uitvoering goed in de gaten houden en toetsen met ons uiteindelijke doel: een fijn park met een goede balans tussen sport, groen en ontmoeting. Hierbij vinden we het vooral belangrijk dat de biodiversiteit prioriteit blijft houden en dat alle betrokkenen hier goed bij aangesloten blijven. Omwonenden en verenigingen zijn heel betrokken bij deze plannen en door deze participatie worden de plannen uiteindelijk beter.
  2. We vinden het belangrijk dat er een ruimte komt waar de wijk elkaar kan ontmoeten, maar we vinden het huidige idee voor het zogenaamde ‘theehuis’ wel erg duur. De Partij van de Arbeid zal daarom samen met D66 een voorstel indienen om dit theehuis uit de plannen te schrappen. Daarnaast willen we nog een extra onderzoek naar de noodzaak van het verplaatsen van de speeltuin.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten