Schimmel in huurwoningen aanpakken

Door Martijn Otten op 18 februari 2022

De gemeenteraad heeft ingestemd met de motie van de PvdA en SP om schimmel in sociale huurwoningen aan te pakken en achterstallig onderhoud in te halen. De afgelopen maanden kwamen er verschillende klachten binnen bij ons Ombudsteam over problemen bij huurwoningen. Door onze motie gaan corporaties uitzoeken hoeveel woningen hier last van hebben en dat snel aanpakken.

De gemeente maakt met corporaties en huurdersbelangenverenigingen ‘prestatieafspraken’ waarin wordt afgesproken wat er in de stad moet gebeuren. Corporaties spelen een belangrijke rol in onze stad. Martin van Rijn, de voorzitter van Aedes, zei in december dat alleen corporatiewoningen échte sociale huurwoningen zijn. Corporatiewoningen zijn namelijk niet alleen betaalbaar, maar worden ook niet uitgepond en houden rekening met urgente woningzoekenden. De PvdA wil daarom dat de komende jaren, met de afschaffing van de verhuurdersheffing, zoveel mogelijk van onze sociale huurwoningen gebouwd gaan worden door corporaties.

Schimmelscan

De gemeenteraad bespreekt elk jaar de voortgang van de afspraken. Ons ombudsteam heeft meerdere vragen gekregen van huurders die last hebben van schimmel in hun woning of mensen die soms al anderhalf jaar met houtrot in hun kozijnen zitten, omdat dat onderhoud tijdens corona niet urgent was. We hebben daarom het college opgeroepen om in het reguliere overleg corporaties op te roepen deze problematiek in kaart te brengen en zo snel mogelijk op te lossen. Schimmel of veel tocht kan immers ook voor gezondheidsproblemen zorgen.

We hebben als PvdA ook voor twee andere moties gestemd. D66 vroeg aandacht voor gemeenschappelijke ruimtes of fusies in studentenwoningen om zo eenzaamheid tegen te gaan. We hebben hierbij wel aangegeven dat het belangrijk is dat studenten een eigen huisnummer houden, zodat ze huurtoeslag kunnen krijgen. Het CDA wilde corporaties meer ruimte bieden om ook middeldure huurwoningen te realiseren. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de sociale huurwoningen, maar ook voor andere huurwoningen zijn corporaties redelijker huurbazen dan de meeste andere verhuurders.

Word je steeds van het kastje naar de muur gestuurd? Zit je met een vraag of probleem waar je zelf niet meer uit komt? Het Ombudsteam van PvdA Leiden kan je helpen om de juiste instantie te vinden die je verder kan helpen. Zie: https://leiden.pvda.nl/ombudsteam/

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten