Statement voor verdraagzaamheid en tolerantie

Door Abdelhaq Jermoumi op 23 november 2020

Dit weekend kwam via sociale media naar buiten dat leerlingen van het Visser ’t Hooft-college in Leiden een schrijfopdracht kregen waarin leerlingen werd gevraagd een verband te leggen tussen de Islam en de aanslagen van enkele fundamentalisten. De Islam werd daarin beschreven als “een godsdienst die zoveel geweld voortbrengt”. De PvdA bracht daarom samen met D66 en GL een statement uit voor verdraagzaamheid en tolerantie.

Fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi sprak dit weekend met de directeur van de scholengemeenschap en met vertegenwoordigers vanuit de moslimgemeenschap in Leiden. “Dit nieuws kwam hard binnen in de gemeenschap. Ik ben nu bezig een gesprek in te plannen tussen de school en een paar mensen uit de gemeenschap. Het is toch erg kwetsend als jongeren op school zo’n verkeerd beeld van jouw geloof krijgen. Daarom hebben we ervoor gekozen om hier een statement over uit te brengen.”

Suzanne van der Jagt, onze onderwijswoordvoerder, deed vorige maand een voorstel om in het onderwijs meer ontmoetingen te organiseren tussen klassen en verschillende scholen. “We moeten juist de verbinding zoeken in onze samenleving. Ontmoeting en contact kunnen ervoor zorgen dat we elkaar beter begrijpen.”

De school heeft inmiddels al laten weten afstand te nemen van deze opdracht.

Lees hier het hele statement

Abdelhaq Jermoumi

Mijn naam is Abdelhaq Jermoumi en ik ben wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs. Als vierjarige kwam ik in Leiden-Noord te wonen. Al snel voelde ik me thuis in Leiden en ik hield meteen van onze stad en haar inwoners. Leidenaren zijn mooie mensen die op elkaar letten en die elkaar steunen – ook in moeilijke

Meer over Abdelhaq Jermoumi