Zeker zijn van een dak boven je hoofd

Door Martijn Otten op 12 januari 2021

In deze coronatijd loopt het aantal dak- en thuislozen helaas snel op. Ook blijft het lastig om voldoende woningen te realiseren waar mensen kunnen wonen die begeleiding nodig hebben om zelfstandig te kunnen wonen. Vanavond sprak ik in de commissievergadering over een voorstel van onze wethouder Marleen Damen om de komende twee jaar acht miljoen euro in te zetten in een investeringsfonds om meer woningen voor deze groep te realiseren.

Op de lege straten tijdens de quarantaineperiode zijn daklozen zichtbaarder dan ooit. Terwijl iedereen thuis moest blijven en werken, had deze groep geen huis om op terug te vallen. Ook kwam de zorg tot stilstand, leverden de lege straten geen inkomen meer op en steeg het aantal daklozen snel. Mensen die hun baan waren kwijtgeraakt, zoals in de horeca of arbeidsmigranten, konden de huur niet meer opbrengen en raakten hun huis kwijt.

Het is onze taak als gemeente om te voorkomen dat mensen dakloos raken en te zorgen dat mensen zo snel mogelijk geholpen worden. Ook is het belangrijk dat mensen die extra begeleiding nodig hebben om zelfstandig te kunnen wonen, daar een beschermd wonen-locatie voor kunnen krijgen. Er gebeurt heel veel in onze regio, maar helaas lijkt dit toch nog niet genoeg. Leiden heeft nog steeds de langste wachtlijst voor beschermd wonen van Nederland. En daar moet snel wat aan veranderen.

Daarom zijn er drie dingen nodig. Meer woningen, meer woningen, en meer woningen. Dit investeringsfonds draagt gelukkig bij aan het creëren van die woningen. Maar met geld alleen zijn we er niet. Het blijkt ontzettend moeilijk om in de overspannen woningmarkt van de Leidse regio voldoende ‘uitstroomlocaties’ te realiseren. Het is daarbij essentieel dat Leiden zich niet beperkt tot de sociale woningvoorraad. Daarom we in september per motie het college opgeroepen ook te kijken naar onconventionele maatregelen, zoals het opkopen van woningen. Zo zorgen we dat er sneller woningen voor deze groep bijkomen en zo spreiden we kwetsbare mensen beter over de stad en zorgen we voor diverse wijken.

Daarnaast heb ik aandacht gevraagd voor het tegengaan van stigmatisering. In veel wijken is er weerstand tegen de komst van beschermd wonen-locaties. Hoewel 40% van alle Nederlanders te maken krijgt met psychische aandoeningen, rust er namelijk nog steeds een enorm stigma op. Het is daarom belangrijk dat we die stigmatisering de wereld uit helpen door het bespreekbaar te maken en te zorgen voor meer bewustwording, tolerantie en acceptatie. De wethouder kon toezeggen dat ze hier aandacht aan zou besteden.

Ten slotte is het belangrijk om te voorkomen dat mensen dakloos worden. Onze sociale wijkteams zijn de ogen en oren in de wijk, maar het is voor hen vaak lastig om mensen met psychische problemen goed te ondersteunen. De wethouder kon bevestigen dat we ze hierin extra gaan ondersteunen. Daarnaast gaat ze ook kijken of Leiden kan aansluiten bij de Preventie Alliantie.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten