Zelfbewoningsplicht bij nieuwbouw

Door Martijn Otten op 11 september 2020

Afgelopen maand heb ik mogen ervaren hoe mooi het is om een eigen huisje in Leiden te kopen en die te mogen opknappen en inrichten. Maar veel vrienden die ik spreek kunnen met geen mogelijkheid iets in Leiden vinden. Dit komt niet alleen door het tekort aan betaalbare woningen in onze stad, maar ook doordat steeds vaker woningen door beleggers voor de neus van starters worden weggekaapt. Daarom willen we in Leiden een zelfbewoningsplicht invoeren.

Een zelfbewoningsplicht, ook wel woonplicht genoemd, is een regel dat de eigenaar van een woning ook in die woning dient te wonen. Hierdoor voorkom je dat beleggers een huis opkopen om voor veel meer geld te verhuren. Het blijft wel mogelijk om een huis te kopen voor je kind of ouder. Hiernaast kijken we ook naar een anti-speculatiebeding, om te voorkomen dat beleggers een betaalbaar nieuwbouwhuis kopen en dit in korte tijd met hoge winst doorverkopen.

Het college heeft op ons verzoek onderzoek gedaan naar deze maatregelen en hieruit blijkt dat hier bij nieuwbouwprojecten afspraken over gemaakt kunnen worden met projectontwikkelaars. Inmiddels zijn er al bijna twintig gemeenten die dit hebben ingevoerd en we stellen nu voor om dit ook in Leiden in te voeren. Het kabinet gaat mogelijk ook ruimte bieden om dit bij bestaande bouw te regelen.

De PvdA vindt het belangrijk dat Leidenaren zeker kunnen zijn van een betaalbaar huis. Hiervoor zetten we in op voldoende nieuwe woningen in onze stad. We moeten daarnaast ook durven ingrijpen in de woningmarkt, om te zorgen dat onze woningvoorraad goed gebruikt wordt. Daarom zetten we met dit college in op het aanpakken van verkamering en huisjesmelkers en het terugdringen van AirBNB.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten

Waar ben je naar op zoek?