Binnenstad en Stationsgebied

Binnenstad

Woordvoerder Gijs Holla

De Binnenstad is het hele gebied binnen de singels inclusief de directe omgeving van het Centraal Station. Er wonen ongeveer 20.000 Leidenaren. De binnenstad is een van de belangrijkste economische en culturele motoren van onze stad met verschillende (Rijks)musea, duizenden monumenten, het kernwinkelgbied en prachtige grachten. De binnenstad trekt bijna 1 miljoen toeristen per jaar en er werken ongeveer 12.000 mensen.

Onze voorstellen uit 2014:

1. Overal ondergrondse containers voor huisvuil.
  2. Opknappen van de openbare ruimte van de Garenmarkt, Lammermarkt, Breestraat, Nieuwe Beestenmarkt en Kort Rapenburg.
  3. Nieuwe gratis fietsenstalling voor de Hartebrugkerk (onder de Haarlemmerstraat).
  4. Minder doorgaand autoverkeer door de binnenstad.
  5. Verkleining van het kernwinkelgebied.
  6. Aanleg van het Singelpark.
  7. Geen ongebreidelde verkamering van woningen.

Update januari 2017:

1. Bijna overal staan in de binnenstad inmiddels ondergrondse containers voor huisvuil. Alle plastic-, papier-, glas- en kledingcontainers verdwijnen de komende jaren ook onder de grond.
  2. De Breestraat is inmiddels opnieuw ingericht, in 2017 volgen de Lammermarkt en de Nieuwe Beestenmarkt. Na de realisatie van de garage onder de Garenmarkt wordt ook dit plein aangepakt. Voor het Kort Rapenburg worden de komende jaren plannen gemaakt.
  3. Er komt geen nieuwe fietsenstalling voor de Hartebrugkerk. Bij de aanstaande herinrichting van de Lange Mare worden extra fietsrekken geplaatst.
  4. Zowel de Aalmarkt als de Stille Rijn worden autovrij in 2017 (muv de zondag).
  5. In 2016 is besloten dat het kernwinkelgebied wordt verkleint. In 2017 wordt de precieze grootte daarvan bepaald.
  6. De aanleg van het Singelpark is begonnen! In 2016 is de omgeving van de Morspoort opgeknapt, hetzelfde geld voor een deel van het NUON terrein. In 2017 worden de 5 nieuwe bruggen aangelegd en de Lammermarkt wordt als groen cultuurplein ingericht.
  7. De eerste maatregelen tegen de overlast zijn genomen. Helaas is er (nog) weinig steun vanuit andere partijen om hier wat aan te doen. We blijven ons de komende jaren inzetten om verkamering nog meer tegen te gaan.

Heeft u opmerkingen of suggesties over deze wijk? Neem dan contact met ons op.