Themacommissie Kunst en Cultuur

Over Themacommissie Kunst en Cultuur

Themacommissie Kunst & Cultuur

In deze commissie worden alle onderwerpen besproken die vallen onder het onderwerp ‘cultuur en recreatie’ binnen de raadscommissie ‘werk en middelen’. De hoofdonderwerpen zijn niet alleen het reilen en zeilen van onze kunst-, theater- en muziekinstellingen zelf, maar juist ook thema’s als cultuureducatie, cultuurparticipatie en inclusie.

Waarom vinden wij dit zo belangrijk?
De themacommissie kunst en cultuur ontfermt zich over het brede culturele aanbod dat Leiden rijk is. We kunnen trots zijn op een stad waar Leidenaren niet alleen van de kunst in een vooraanstaand museum als De Lakenhal kunnen genieten, maar waar plaatsen als het stadsatelier aan de kaasmarkt tevens ook bieden om te experimenteren en te vernieuwen. Een stad waar je bijna iedere avond kan kiezen tussen zowel een klassiek concert in de Leidse Schouwburg als een opvoering in de sociaal-culturele Vrijplaats.

Het is juist de combinatie van al deze locaties die maakt dat Leiden voor elk wat wils te bieden heeft. Dat wil niet zeggen dat het huidige aanbod ook iedereen bereikt. Daar willen we verandering in brengen. Door drempels weg te nemen en ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt om mee te doen, ongeacht afkomst of de diepte van de portemonnee, krijgen nog meer stadsgenoten de kans om zich door cultuur te laten inspireren, ervan te leren of zich te vermaken. Zo zullen we ons altijd hard maken voor meer plekken voor kunst en cultuur in de wijken, voor cultuureducatie in het onderwijs vanaf jonge leeftijd en voor het structureel hanteren van de code culturele diversiteit door instellingen en organisaties die subsidie van de gemeente ontvangen. We zijn echter altijd op zoek naar nieuwe manieren om dit doel te bereiken.

Werk aan de winkel dus; omdat het culturele leven van Leiden nooit af is! Weet jij veel van deze onderwerpen af, wil jij er meer over leren of ben je gewoon nieuwsgierig? laat dan weten in welke van de onderwerpen je geïnteresseerd bent.

Meer weten? Bekijk wat er over kunst & cultuur staat in ons verkiezingsprogramma of lees de visie op kunst & cultuur die de themacommissie in 2020 publiceerde.

Trekker van de themacommissie is: vacature
Fractielid met een portefeuille bij deze commissie is: Marc Newsome