Gezond opgroeien en gelijke kansen in het onderwijs

Door Suzanne van der Jagt op 5 november 2020

Bent u wel eens in een Leidse schooltuin geweest? Misschien ken je bijvoorbeeld wel de Akkerdistel in Cronesteyn. Of misschien ben je als kind al op de Distelvlinder geweest, in de Tuin van Noord? Dat is al een Leidse schooltuin sinds 1926! Schooltuinen hebben een positief effect op de fysieke, sociale en emotionele gezondheid van kinderen. Kinderen zijn buiten, zien hoe groente en fruit groeien en worden gestimuleerd om nieuwe dingen te proeven.

Op dit moment maakt de helft van de Leidse leerlingen op de basisschool gebruik van een schooltuin. De PvdA zou graag zien dat alle leerlingen hier gebruik van kunnen maken. Het college heeft aangegeven dat dit nadrukkelijk de aandacht heeft en een belangrijk onderdeel is van de nieuwe visie op stadstuinieren.

De begroting werd vorige week besproken en ons raadslid Suzanne van der Jagt vertelt hieronder over een aantal punten die zij, naast de schooltuinen, inbracht.

Raadslid Suzanne van der Jagt in een schooltuin

Gezond opgroeien
Het college in Leiden is actief bezig met het bevorderen van een gezonde leeftijd tijdens de eerste 1.000 dagen van een kind. Die goede start is van belang, maar ook daarna moet er voldoende aandacht zijn voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen jongeren.

Gezonde voeding is daarbij van groot belang. De Europese Unie heeft een Schoolfruit- en groenteprogramma. De scholen die daaraan meedoen ontvangen gedurende 20 weken elke week drie stuks groente en fruit per kind, gefinancierd door de Europese Unie. Op ons verzoek brengt de wethouder dit programma onder de aandacht bij de Leidse scholen en roept ze op mee te doen met de editie 2021-2022.

Ook moet er voldoende aandacht zijn voor de geestelijke gezondheid. Een groep jongeren in Leiden geeft aan dat zij behoefte hebben aan een inloopplek in Leiden waar zij met leeftijdsgenoten kunnen praten over waar zij tegenaan lopen. De plekken die er nu zijn, weten zij onvoldoende te vinden of ze voelen zich daar niet comfortabel bij. Het college heeft toegezegd dat zij specifieke partijen in de stad (waaronder SOL) gaat vragen hierover in gesprek te gaan met @ease, de organisatie die de jongeren ondersteunt bij het invullen van deze behoefte.

Gelijke kansen in het onderwijs
Het is belangrijk dat kinderen gelijke kansen krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Het onderwijs speelt daarin een hele belangrijke rol. De PvdA Leiden meent dat de hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage van invloed is op de toegankelijkheid van een school. Want hoewel de ouderbijdrage vrijwillig is, vraagt de ene school veel meer dan de andere. Ook is er tenminste één school in Leiden die op haar website aangeeft dat een kind niet mee mag op schoolreis als de vrijwillige ouderbijdrage niet is betaald – ondanks dat dit in strijd is met de wet. Het kan veel schaamte opleveren bij ouders als zij voor het kunnen betalen van de vrijwillige ouderbijdrage een beroep moeten doen op het minimabeleid van de gemeente. De PvdA Leiden vindt dat kinderen zeker moeten zijn van goed onderwijs en op een school naar keuze onderwijs mogen volgen. Daarom ben ik blij dat het college heeft ingestemd met mijn verzoek om scholen op te roepen nadrukkelijk in hun schoolgids en website aan te geven dat de ouderbijdrage vrijwillig is en dat geen consequenties verbonden worden aan het iet betalen daarvan.

De PvdA Leiden vindt het belangrijk dat kinderen zo min mogelijk opgroeien in een gesegregeerde omgeving. Scholen kunnen hierin een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld door structurele ontmoetingen tussen klassen van verschillende scholen te stimuleren. Het college gaat dit op ons verzoek expliciet meenemen in de (uitvoering van de) Leidse Educatie Agenda.

Tot slot heb ik aandacht gevraagd voor het creëren van voldoende stageplaatsen voor MBO-ers. Want zonder stage, geen diploma. En zonder diploma kom je nauwelijks aan werk. Onlangs meldde NOS nog dat jongeren zonder startkwalificatie na tien jaar minder vaak werk hebben. Mijn collega Tiny Klever en ik hebben voor de zomer schriftelijke vragen gesteld over het tekort aan stageplekken voor MBO-ers. Ondanks alle inspanningen van scholen en het college blijven wij signalen ontvangen dat er sprake is van grote tekorten. Daarom heb ik namens de PvdA de oproep van het college aan partijen om te komen tot een stagepact 071 ondersteund. Extra maatregelen om te zorgen dat deze jongeren zich kunnen ontwikkelen en werkervaring op kunnen doen zijn nu harder nodig dan ooit.

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt