In zowel landelijke als lokale media gaat het er de laatste tijd veel over: fatbikes en de ernstige ongelukken en onveilige situaties die hiermee gepaard gaan. Ook in Leiden is deze problematiek sterk toegenomen. Steeds meer fatbike-rijders, waaronder veel jongen, hebben ongelukken met ernstige verwondingen. Daarnaast maken de ondernemers in de Haarlemmerstraat zich ernstig zorgen over de verkeersveiligheid in hun winkelstraat.
Dagelijks zien de ondernemers vele bijna-ongelukken. En dat terwijl de Haarlemmerstraat een groot deel van de dag voetgangersgebied is. Daar mag je helemaal niet fietsen. De ondernemers steunen ook een petitie die in omloop is gebracht om fatbikes te weren in drukke voetgangersgebieden. En verder houdt dit onderwerp de landelijke politiek ook bezig: een meerderheid van de Tweede Kamer wil inmiddels een leeftijdsgrens voor fatbikes.
Overlast aanpakken
PvdA en CDA Leiden willen de fatbike-overlast in de stad aanpakken. Omdat we ons zorgen maken over de verkeersveiligheid van mensen op de fatbike, maar ook over de verkeersonveilige situaties die zij voor andere weggebruikers veroorzaken. Voor een groot deel zijn we daarvoor op landelijke regelgeving aangewezen. Om te zorgen dat fatbikes niet meer illegaal worden opgevoerd en zodat er strengere regels voor fatbikes komen. Maar PvdA en CDA denken ook dat met meer handhaving onveilige situaties, bijvoorbeeld in voetgangersgebieden, voorkomen kunnen worden.
Daarom stelden we de volgende vragen aan de gemeente:
- Is het college op de hoogte van de klachten van ondernemers in de Haarlemmerstraat over fatbikes in de winkelstraat, met name in de uren dat de straat voetgangersgebied is? Zo ja, is het college hierover in gesprek met de ondernemers?
- Zijn er cijfers over incidenten, ongelukken en bijna-ongelukken met fatbikes in de binnenstad, en in het bijzonder in de Haarlemmerstraat?
- Met welke handhavende maatregelen gaat het college het gebruik van fatbikes in voetgangersgebieden zoals de Haarlemmerstraat tegen?
- Heeft het college extra handhaving specifiek op de Haarlemmerstraat ingezet?
- Is het college bereid om (tijdelijk) extra handhavende maatregelen te nemen tegen het gebruik van fatbikes in de Haarlemmerstraat tijdens winkeltijden?
- Is het college bereid om, zoals door de ondernemers wordt gesuggereerd, handhavers minder herkenbaar en intensiever in te zetten om overtredingen door fatbikes effectiever aan te pakken? Zo nee, waarom niet?
- Hoeveel en welke controles zijn er de afgelopen maanden in heel Leiden uitgevoerd specifiek gericht op gevaarlijk en onveilig gebruik van fatbikes? Wat waren de resultaten hiervan? Welke percentage fatbikes bleek opgevoerd te zijn?