Kaderbrief 2024: Jeugd en Onderwijs

Door Bo Lemmens op 7 juli 2024
Ieder jaar bespreekt elke gemeenteraad de begroting om een halfjaar later de kaderbrief te bespreken. De kaderbrief is een bijstelling van de begroting aan de hand van de actualiteit, de voortgang omtrent planningen en andere gebeurtenissen. De begroting en de kaderbrief zijn daarmee de belangrijkste stukken die in de gemeenteraad besproken (en vastgesteld) worden. In de verschillende commissies wordt de inhoudelijke inbreng per programma besproken. Via deze column neem ik jullie in mijn inbreng voor het programma  jeugd & onderwijs.

Het algemene beeld van de kaderbrief voor Jeugd & Onderwijs is goed. We zien dat we goed bezig zijn om ervoor te zorgen dat in Leiden kinderen en jongeren de kans krijgen om gezond en veilig op te groeien, dat zij hun talenten kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen aan de samenleving. We investeren ongelijk om gelijke kansen te bevorderen, door bijvoorbeeld te bouwen aan een Kindcentrum in de Stevenshof, de extra middelen in het IHP, de brugfunctionaris en door in te zetten op de oorzaken en gevolgen van kansenongelijkheid, bijvoorbeeld via het LEF. We zijn ambitieus en we schuwen niet om uitdagingen onder ogen te zien. Om wat voorbeelden te noemen: de problematiek in de jeugdzorg wordt bekeken via een bestuurlijke taskforce en voor gezinnen die te maken hebben met multi-problematiek wordt gewerkt met een maatwerkregisseur.

Zorgen zijn er ook. In het hoofdlijnenakkoord landelijk is er geen expliciete aandacht voor kansengelijkheid, maar worden er wel maatregelen getroffen die hier een risico voor vormen, zoals de btw-verhoging op boeken en cultuur, of de langstudeerboete. Er komt geen extra geld onderwijshuisvesting en de bezuinigingen op jeugdzorg gaan door. Verder worden er bezuinigingen aangekondigd op de onderwijssubsidies, zoals de subsidie school en omgeving. Het akkoord zet verder niet in op het verder nivelleren van ongelijkheden. Ook de afwezigheid van het belang van jongerenparticipatie, de nationale jeugdstrategie, de generatietoets en het investeren in sociaal kapitaal valt op.

Voor de kaderbrief nu heb ik 3 discussiepunten ingebracht in de commissie en om twee toezeggingen gevraagd. Deze zal ik hieronder toelichten.

Uitbreiding Rijke Leerdag
Op de Brede School Merenwijk, en in het Gebouw, wordt gewerkt met de Rijke Leerdag. Onder de Rijke Leerdag valt een breed aanbod aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Dit zijn onder andere activiteiten op het gebied van sport, cultuur, (wereld)burgerschap, taal, muziek, nieuwe media, beeldende kunst en dans en theater. Het is een prachtige manier om leerlingen kennis te laten maken met de wereld, zodat hun leefwereld vergroot wordt en het welbevinden verbetert. De PvdA wil dat dit aanbod voor meer kinderen in Leiden bereikbaar is, en er gebeurt al veel. Veel organisaties, zoals sport- en cultuurverenigingen, in Leiden staan te springen om een bijdrage op scholen te leveren. En veel scholen willen meer inzetten op de brede ontwikkeling van hun kinderen. De wens is er, maar de uitwerking is nog steeds te vaak afhankelijk van persoonlijke contacten en de juiste ingangen weten te vinden in een overvolle agenda. De stroomlijning kan beter.

De PvdA wil daarom voorstellen om het College te verzoeken om uit te werken hoe vraag en aanbod beter gestroomlijnd kan worden, zodat meer leerlingen in Leiden gebruik kunnen maken van het prachtige aanbod dat Leiden te bieden heeft en scholen geholpen worden in het inrichten van het aanbod op hun school.

Uitbreiding bieb op school

Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier op school én thuis. De Bibliotheek op school maakt het kinderen makkelijk om met plezier te lezen en verder te leren. De leesmediaconsulent helpt leerkrachten aan kennis en hulpmiddelen en bevordert met werkmaterialen dat kinderen thuis verder gaan lezen. Vijf scholen in Leiden hebben inmiddels een start met BplusC gemaakt voor een bieb op school en BplusC hoopt deze samenwerking te kunnen intensiveren de komende periode met deze scholen. Samen met D66 dienen we een voorstel in bij de commissie, in overleg met BplusC, om te helpen het project bieb op school uit te breiden naar bijvoorbeeld andere scholen in Leiden.
Krediet vernieuwen Speeltuingebouw Zuid-West
Het speeltuingebouw van speeltuinvereniging Zuid-West dient vernieuwd te worden. De speeltuinvereniging heeft een prachtige, maatschappelijke buurtfunctie, de kinderopvang maakt bijvoorbeeld gebruik van de speeltuin. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om huiswerkbegeleiding te bieden voor de kinderen in de buurt, of bijvoorbeeld programmeerlessen, maar ook het geven van een plek voor het organiseren van kinderfeestjes het hele jaar door. Maar dan is er wel een goed, fatsoenlijk gebouw nodig want het kan niet in het huidige gebouw met schimmel en vochtproblemen. Externe fondsen hebben zich bereid verklaard om een nieuw gebouw te financieren, indien de gemeente co-financiert. We hebben daarom voorgesteld om te helpen met cofinanciering van het nieuwe speeltuingebouw.
Toezeggingen
  1. Later wordt bepaald welke welzijnsorganisaties welke rol op zich gaan nemen bij het Kindcentrum in de Stevenshof. Ik heb aan de wethouder een toezegging gevraagd om de Raad hierover te informeren wanneer dit bekend is.
  2. Te lezen valt in de kaderbrief dat op dit moment wordt vanuit de Leidse Gelijke Kansen Aanpak een verkenning uitgevoerd naar de toegankelijkheid van de schoolkeuze in het Leidse onderwijs. Hierbij wordt bijvoorbeeld verkend op welke wijze de schoolkeuze meertalig onder de aandacht gebracht kan worden. Ik heb aan de wethouder gevraagd om de resultaten van deze verkenning met de Raad te delen.
  3. Op dit moment staat er nog geen evaluatie op de planning voor het Pijlerplan mbo om de onderwaardering van mbo-studenten aan te pakken. Ik heb aan de wethouder gevraagd om een toezegging dat er wel een evaluatie komt.
Alle drie de punten zijn toegezegd.
Zijn er zaken die jij wil agenderen binnen deze commissie? Of wil je graag meepraten over deze thema’s? Neem dan contact op via [email protected]. Zo kunnen we één-op-één spreken erover, of kun je lid worden van de themacommissie Sociaal Domein. Je inbreng wordt zeer gewaardeerd!
Bo Lemmens

Mijn naam is Bo Lemmens, vicefractievoorzitter en raadslid van de PvdA Leiden. Ooit ben ik voor de liefde naar Leiden verhuisd en zo werd ik ook verliefd op deze stad die mij veel heeft mogen brengen. Met veel trots en plezier zet ik mij daarom in voor deze stad. Mijn portefeuille in de raad is

Meer over Bo Lemmens