✅ Participatie en samenwerken in de stad verbeterd!

Door Marc Newsome op 27 mei 2024

Eens in de maand zijn we op pad in de stad. Huis aan huis en straat voor straat gaan we in gesprek met Leidenaren. We bellen aan en vragen hoe het met mensen gaat. Heel bewust doen we dat in de buurten die letterlijk en figuurlijk wat verder van het stadhuis en de gemeenteraad af staan. Wat me opvalt in die gesprekken is dat mensen graag het gesprek aan gaan, liefde voor de stad hebben, maar ook… vaak met argwaan naar de gemeente of de politiek kijken.

Dat willen we verbeteren en dat doen we door met de gemeenteraad en Leidenaren te praten over hoe de gemeenteraad nog beter kan. En dat doen we door de Handreiking Participatie, die onze wethouder Abdelhaq Jermoumi heeft opgesteld. Eigenlijk is het heel simpel: vertrouwen en de samenwerking verbeteren is vooral gewoon een kwestie van ‘doen’.

Daarom zijn we dan ook zo blij over de handreiking participatie. Waarin beschreven wordt hoe we in gesprek gaan met inwoners van Leiden en hoe mensen betrokken worden bij besluiten die de gemeente neemt. En wat extra goed is aan de nieuwe set regels voor particpatie is dat er expliciet in staat dat we oog moeten hebben voor de belangen en stemmen van mensen die zich nu niet gehoord voelen of die het lastig vinden om hun stem te laten horen. Participatie mag namelijk geen versneller van ongelijkheid worden.

Met de nieuwe set regels voor gesprekken met de stad en voor participatie hebben we er vertrouwen in dat de besluiten van de gemeenteraad nog beter worden en dat meer Leidenaren zich gaan herkennen in het gemeentebestuur.

Nieuwsgierig naar de handreiking participatie? Klik hier
Wil je hierover doorpraten? Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op met de fractie. Via deze link vind je de contactgegevens

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar opkomen