✅ Veel resultaat bij laatste raadsvergadering voor de zomer

Door Marc Newsome op 12 juli 2024

Tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer werd de kaderbrief besproken. Een overzicht van de plannen en financiën van de gemeente voor dit jaar en de komende drie jaar. De Partij van de Arbeid kwam tijdens die vergadering ook met eigen plannen. In dit bericht vind je een overzicht van de voorstellen die langskwamen in de vergadering van de gemeenteraad. Bij elk voorstel vind je (door te klikken) ook de motie waarover gestemd werd in de gemeenteraad.

In al onze voorstellen staat ongelijk investeren in gelijke kansen centraal.

Omdat de Partij van de Arbeid vindt dat dit de beste manier is om voor meer kansengelijkheid te zorgen en omdat iedereen in Leiden mee moet kunnen doen en de beste versie van zichzelf moet kunnen worden.

Een nieuw gebouw voor speeltuin Zuid-West
In Leiden Zuid-West is een geweldige speeltuin te vinden aan de Berlagestraat. Sinds enige tijd is daar een nieuw bestuur aan de slag en wordt er weer van alles georganiseerd. Belangrijk, want voor veel bewoners rond de speeltuin is deze speeltuin letterlijk hun achtertuin. Omdat Leidenaren die hier wonen geen eigen buitenruimte of tuin hebben. Of alleen een heel klein balkonnetje. Ons voorstel zorgt dat de gemeente een startbedrag aan de speeltuinvereniging geeft om een nieuw gebouw te gaan regelen. Met het startbedrag kan het bestuur van de vereniging fondsen en externe financiers zoeken. Vernieuwing van het gebouw is hard nodig: het huidige clubgebouw is héél oud, zit vol met schimmel en voldoet niet meer. Check het voorstel hier

Behoud Beelden in Leiden
Kunst en cultuur zijn van iedereen en het mooie is dat iedereen er een mening over heeft. En of je kunst nu mooi of lelijk vindt, het zet je altijd aan het denken en het levert mooie gesprekken met anderen op. Dat zie je goed terug bij de jaarlijkse beeldententoonstelling ‘Beelden in Leiden’ op de Hooglandse Kerkgracht. Maar omdat zij het financieel moeilijk hebben, dreigde de editie van volgend jaar niet georganiseerd te kunnen worden. De Partij van de Arbeid wil Beelden in Leiden niet verloren laten gaan en daarom zorgden we voor een voorstel waarmee ze voor één jaar extra geholpen worden. Hier vind je het voorstel

Aanpak vlieghinder
Je thuis voelen in je eigen buurt en in je eigen huis. Dat is natuurlijk heel belangrijk voor veel mensen. Toch staat dit voor veel mensen vaak onder druk. Bijvoorbeeld omdat er meerdere keren per dag ontzettend veel lawaai van vliegtuigen is. Dit probleem speelt met name in de Merenwijk. En dat lawaai is de afgelopen jaren toegenomen. Heel lang was het erg lastig wat we daar als gemeente aan kunnen doen, maar door een recente uitspraak van de rechter denken we wel degelijk iets kunnen doen. Bekijk het voorstel hier

Bibliotheek op school
De bibliotheek op school is een samenwerking tussen onderwijs, de bibliotheek en de gemeente. Samen zorgen ze ervoor dat op scholen een echte bibliotheek komt, georganiseerd door BplusC. Op die manier komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en is er een collectie boeken die past bij de school. In het nieuwe meerjarenbeleidsplan is de bibliotheek op school (in Leiden STEK genoemd) een belangrijke ambitie voor BplusC. Met twee voorstellen gaven we de bibliotheek op school in Leiden een zetje. Bekijk de voorstellen hier en hier

Aanpak GHB
Zowel in de Binnenvest (zij bieden ondersteuning en een slaapplek aan mensen die veel problemen tegelijk hebben en de grip op hun leven kwijt zijn en daardoor (bijvoorbeeld) dakloos zijn geworden als breder in de stad maakt de Partij van de Arbeid zich veel zorgen over het gebruik van GHB en de ernstig verstorende effecten die het gebruik van deze drugs heeft op de veiligheid van medewerkers van de binnenvest en voor het welzijn van Nederlanders. GHB is een goedkoop, makkelijk verkrijgbaar, onopvallend en ernstig verslavend middel. Het is gemakkelijk thuis te maken. En het is strafbaar. Tegelijk wordt dit verbod massaal overtreden. Met ons voorstel gaat de gemeente een aanpak uitwerken, de problematiek in kaart brengen en een voorstel doen hoe we de GHB-aanpak kunnen financieren. Klik hier voor het voorstel

✅ Snel duidelijkheid energietransitie in Stevenshof
Niet lang geleden werd bekend dat alle woningen in de Stevenshof binnen een termijn acht jaar van het gas af gehaald worden. Voor veel bewoners in de Stevenshof gaat het alleen om het gas dat ze gebruiken om mee te koken, omdat ze al op het warmtenet zijn aangesloten. Maar omdat nog niet duidelijk is op weke manier de gemeente subsidie gaat geven of samen alternatieven voor koken op gas gaat inkopen, wachten veel bewoners nu nog met van het gas af gaan. Met ons voorstel riepen we de gemeente op om snel duidelijkheid te bieden over hoe bewoners geholpen kunnen worden om van het gas af te gaan en te zorgen dat zoveel mogelijk huishoudens al voor 2030 aardgasvrij zijn. Bekijk het voorstel hier

Volkshuis voor Leiden
In 2025 stopt BplusC waarschijnlijk met het gebruiken van het Volkshuis. Tijd om een nieuw plan voor het Volkshuis te verzinnen dus. Daar dienden we een voorstel voor in. Zodat het Volkshuis weer een plek wordt waar Leidenaren graag komen en die inspirerend is. Waar bijzondere ontmoetingen zijn en kruisbestuiving tussen Leidenaren. Waar mensen elkaar ontmoeten en waar nieuwe samenwerkingen ontstaan. Een écht Volkshuis, voor alle Leidenaren. Hier vind je het voorstel

Leren van project Kansrijk Groningen
Kansrijk Groningen (klik hier) is een project dat mensen in armoede helpt om hun leven te veranderen. Deelname aan Kansrijk Groningen neemt stress weg bij mensen met financiële zorgen. In Groningen was driekwart van de deelnemers aan het project binnen een jaar uit de bijstand en had een opleiding of baan. Ons voorstel (dat werd aangenomen) is om te kijken welke elementen uit de aanpak ook in Leiden toe te passen zijn. Het voorstel vind je hier

✅Leidse Rijke Leerdag
Vier basisscholen in Leiden Noord, de gemeente en verschillende partners zijn aan de slag met de Rijke Leerdag. De Rijke Leerdag zorgt ervoor dat kinderen en jongeren zich breder kunnen ontwikkelen door extra activiteiten naast het normale schoolprogramma te doen. Om te zorgen dat we de Rijke Leerdag nog beter wordt, dienden we daar een voorstel voor in. Klik hier

Maak werk van makersbeleid
In de gemeenteraad spreken we al heel lang over culturele makers en creatievelingen. We zeggen vaak hoe belangrijk we het vinden dat er kunstenaars, dansers en andere podiumdieren een plek kunnen hebben in onze stad en een goed inkomen kunnen opbouwen. Maar toch lukt het ons nog niet om beleid voor deze makers op papier te zetten. Daarom diende de Partij van de Arbeid een voorstel in waarin we de gemeente vragen om huisvesting (ateliers en andere werkplekken) te blijven zoeken voor culturele makers en creatievelingen. Denk aan het Gravensteen en bij voorbeeld aan het pand in de Hazewindsteeg (nu er nog geen definitief toekomstplan ligt). Ook willen dat de gemeente een broedplaatsconvenant sluit (met Nieuwplaatz, de Kaasmarktschool, Haagweg 4 en andere plekken in de stad) en een handelingsperspectief maakt met een overzicht van knoppen en instrumenten waaraan de raad kan draaien om makers beter te ondersteunen. Bekijk het voorstel hier

Snellere doorlooptijden vergunningsverlening
Wie een vergunning aanvraagt in onze stad, moet soms heel lang wachten. En soms is het niet goed te begrijpen wat de gemeente met je vergunningsaanvraag doet. Soms horen Leidenaren heel laat in het proces dat er bij de aanvraag nog een bijlage ontbreekt of dat de gemeente nog langer naar de vergunning wil kijken. De Partij van de Arbeid wil dat de gemeente zich veel meer helpend opstelt en daarom hebben we een voorstel ingediend in de gemeenteraad om te onderzoeken waarom de vergunningsverlening nu vaak (te) lang duurt en de plannen te maken voor verbetering. Klik hier voor het voorstel

Nieuwe bibliotheek van iedereen
Leiden krijgt een nieuwe moderne bibliotheek. Doordat de gemeenteraad besloot dat er voor de verbouwing van de bibliotheek aan de Nieuwstraat circa 20 miljoen euro beschikbaar is, kan de gemeente de bibliotheek gaan vernieuwen. De Partij van de Arbeid diende een motie in waarmee we willen zorgen dat mensen die veel gebruik maken van de bibliotheek betrokken worden bij de plannen voor de nieuwe bibliotheek. Hun advies zorgt ervoor dat de bibliotheek bruikbaar wordt voor veel Leidenaren. Bekijk het voorstel hier

IJsbaan Stevenshof
De IJsbaan in de Stevenshof wordt maar weinig gebruikt voor schaatsen. Alleen in de winter is er kans op vorst en daarom hebben we voorgesteld om een plan te maken hoe de IJsbaan in de Stevenhof het hele jaar multifunctioneel gebruikt kan worden. De gemeente gaat nu een plan uitwerken hoe het veld meer sportvoorzieningen kan krijgen zonder dat het schaatsen in de winter in de weg zit of het groene karakter van het veld aantast. Klik hier voor het hele voorstel

Blijf inzetten op sportstimulering
De subsidie voor sportstimulering is gestopt. Die liep van 2016 tot eind 2023. Uit het sportstimuleringsfonds zijn verschillende mooie projecten gekomen. Er werden veel aanvragen gedaan. Met ons voorstel zorgen we ervoor dat het sportstimuleringsfonds blijft en dat de gemeente op die manier meer Leidenaren aan het bewegen krijgt. Het voorstel vind je hier

Meer ruimte op straat in de binnenstad
In de binnenstad zijn straten en stegen soms best wel prak. En met veel geparkeerde auto’s en fietsen is het dan best moeilijk om je weg te vinden. Zeker als je niet zo goed ter been bent. Bijvoorbeeld omdat je in een rolstoel zit. En tegelijkertijd wil de Partij van de Arbeid parkeerplekken, daar waar het kan, graag inruilen voor fietsparkeerplekken en/of vergroenen. Met een technische wijze van de parkeernormen in de avond (cijfers waarmee we bepalen hoeveel parkeerruimte er nodig is) kunnen we meer parkeerplaatsen in de binnenstad omvormen tot fietsparkeerplekken of vergroenen. De verkeerskundigen van de gemeente hebben berekend dat er voldoende ruimte overblijft voor mensen om te parkeren. Check hier het voorstel

Makkelijke taal in moties en amendementen
Nog veel te vaak spreekt de gemeenteraad in moeilijke taal. Wie een paar weken in de gemeenteraad zit, spreekt al gauw allerlei geheimtaal. Leidenaren worden burgers, afspraken over subsidie worden een UVOK en als we iets moeten veranderen dan hebben we het over doordecentraliseren of ombuigen. Daarom dienden we een motie in om dit te veranderen. Om makkelijke taal te gaan gebruiken en ook het sjabloon voor voorstellen aan te passen. Klik hier voor het voorstel.

Een meerderheid van de partijen vond deze motie niet nodig. Volgens hen moeten we het gewoon gaan doen en was een motie niet nodig. We hopen dat de oproep om makkelijker taal te gaan gebruiken door alle partijen wordt opgepakt. De Partij van de Arbeid gaat er in elk geval mee aan de slag!

Een greep uit de voorstellen van andere partijen waarmee de Partij van de Arbeid instemde

• GroenLinks stelde voor om bij de verbouwing van de nieuwe bibliotheek duurzame opties toe te voegen. Zodat de energiekosten dalen en de nieuwe bibliotheek klimaatneutraler wordt.
  • Studenten voor Leiden kwam met een voorstel om te onderzoeken op welke manier de Beestenmarkt groener kan worden en een minder stenen vlakte. Best nog ingewikkeld, omdat er ook veel evenementen zijn en verschillende kermissen.
  • GroenLinks regelde dat de gemeente in gesprekken met verhuurders duidelijk laat weten dat zij niet gediend zijn van extreme inkomenseisen voor huurders
  • D66 sprak met een voorstel uit dat ook de gemeenten om Leiden heen zich aan de gemaakte regionale bouwafspraken houden en de bouwambitie waar mogelijk gaan verhogen
  • Het CDA regelde met een motie dat de gemeente een plan gaat ontwikkelen om meer subsidies voor het inrichten van 30-kilometerwegen in Leiden te gaan krijgen

Vragen? Opmerkingen of suggesties?
We gaan graag met je in gesprek. De contactgegevens van de PvdA-fractieleden vind je hier

De zaal in het stadhuis waar de gemeenteraad overlegt en samenkomt

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is namelijk een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar