Schriftelijke vragen: omleiding vanwege werkzaamheden Noordeinde

Door Marc Newsome op 17 mei 2024

Vanaf 3 juni is het Noordeinde voor een periode van 7 maanden afgesloten voor alle verkeer. Dat heeft grote impact op de omgeving, want er rijden dagelijks niet alleen veel auto’s op het Noordeinde, maar ook bussen en vrachtwagens maken veel gebruik van deze belangrijke verkeersader door de stad.

In de aangekondigde plannen worden deze omgeleid via de route Rijnzichtbrug, Morsweg, Morssingel en Steenstraat. De Morsweg krijgt daarmee volgens berekening zo’n 20 tot 30% extra verkeer te verwerken. En dat terwijl de straat nu al bekend staat als het verkeersriool van Leiden. Het is er onveilig voor fietsers en voetgangers, de filedruk is hoog en de leefbaarheid van bewoners staat onder druk, mede vanwege het vele verkeer.

D66 en Partij van de Arbeid zijn blij dat het Noordeinde wordt opgeknapt. Tegelijkertijd roepen beide partijen op om de verkeershinder voor omwonenden langs de omleidingsroute zo beperkt mogelijk te houden. Met name door de lange periode van de werkzaamheden, is de impact ervan op de Leidenaren die daar wonen fors. Bovendien voelen bewoners zich laat en niet volledig geïnformeerd.

Samen met D66-er IJsbrand Olthof stelde ik daarom schriftelijke vragen aan het college. Hieronder staan de vragen.

1. Hoe en wanneer zijn omwonenden (d’Oude Morsch, Morsweg en Transvaal) geïnformeerd over de werkzaamheden op het Noordeinde en de geplande omleiding(en)?
  2. Veel omwonenden geven aan verrast te zijn door de werkzaamheden en de geplande omleiding. Klopt het dat het college niet voor een huis-aan-huis-bezorgde brief heeft gekozen? Waarom niet?
  3. Indien er wel een huis-aan-huis bezorgde brief is bezorgd, klopt het Transvaal deze brief niet heeft gekregen? Waarom niet?
  4. Is het college het met D66 en Partij van de Arbeid eens dat de informatievoorziening richting bewoners beter had gekund?
  5. Op welke manier draagt het college er zorg voor dat de informatievoorziening richting bewoners tijdens de werkzaamheden adequaat is?
  6. Op woensdag 15 mei heeft de informatieavond voor bezorgde wijkbewoners plaatsgevonden. Heeft deze informatieavond geleid tot nieuwe inzichten bij het college ten aanzien van de plannen zoals die zijn gepresenteerd?
  7. Kan de Morsweg en de Rijnzichtbrug extra (zwaar) vrachtverkeer verwerken gedurende de periode van de werkzaamheden?
  8. Worden er extra verkeersmaatregelen getroffen op de Morsweg en Rijnzichtbrug om onveilige situaties te voorkomen?
  9. Bewoners opperen om een alternatieve omleidingsroute in te stellen. Verkeer vanuit de richting Stevenshof en Churchilllaan zou in deze variant via de Dr. Lelylaan, Haagsche Schouwweg en Plasmanlaan terug de stad in worden geleid. Is het college bereid om deze suggestie over te nemen danwel een andere omleidingsroute alsnog serieus te overwegen?
  10. Indien een andere omleidingsroute volgens het college niet mogelijk is: is bovenstaande optie mogelijk voor alleen zwaar vrachtverkeer?
  11. Veel auto- en vrachtwagenbestuurders baseren hun route op basis van navigatiesystemen zoals Google Maps of Waze. Is het college bereid om met leveranciers van deze navigatiesystemen afspraken te maken om alternatieve omleidingsroutes aan te geven waarbij bewoners zo min mogelijk overlast ervaren?

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben de fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Het is een grote eer om gemeenteraadslid te zijn voor de stad waar ik zo van houd. Leiden is een prachtige stad en ik ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop Leidenaren voor elkaar opkomen

Meer over Marc Newsome