Je opent je Instagram en wordt doodgegooid door advertenties die je laten zien hoe je in korte tijd miljoenen kan verdienen door slim te beleggen. Vervolgens besluit je na 8 keer die nieuwe schoenen voorbij te zien komen om ze te kopen, maar dan wel met achteraf betalen, want je zit deze maand al krap bij kas. In de brievenbus ligt een brief: je was na die herinnering vergeten je zorgpremie te betalen en die 140 euro die je niet betaald hebt, wordt nu 180 euro.
Het is een voorbeeld van een vrij realistische opeenstapeling van risico’s die veel jongeren overkomt. Al een tijdje blijkt dat schulden onder jongeren toenemen en dat jongeren gevoelig zijn voor veel van de trends en risico’s. Inmiddels heeft 1 op de 5 jongeren te maken met (ernstige) betaalproblemen. En van de jongeren die één schuld hebben, krijgt ruim een kwart van de jongeren snel een extra schuld, terwijl de oude nog niet is afbetaald. Daarom vinden we het als PvdA goed dat jongeren als één van de belangrijke doelgroepen worden gezien bij de verlenging van het beleidsplan schuldhulpverlening. Want we maken ons zorgen over de toename van schulden onder jongeren. Het is belangrijk dat we inwoners zoveel mogelijk helpen bij het voorkomen en oplossen van schulden en het is enorm lastig als je als jongere al begint met zo’n achterstand. De gemeente doet gelukkig al veel om jongeren te helpen, met lesprogramma’s bijvoorbeeld. Ook werkt de gemeente samen met organisaties als MBO Rijnland, SOL, Shout!, Sociaal wijkteam, Diversion Moneyways, Moneystart, SchuldHulpMaatje en Humanitas. Verder is het team Eerste Hulp Bij Geldzorgen ervoor om jongeren te bereiken die in het kader van vroegsignalering bij het team worden aangemeld. We besloten daarom niet extra in te zetten op communicatie en campagnes, maar blijven het als PvdA goed in de gaten houden.
H Het blijft van belang dat jongeren ook goed geïnformeerd zijn; daarom kondigden we met het CDA ook aan dat we ons bij de bespreking bij de Kadernota in het voorjaar onder andere hard gaan maken voor voldoende budget om ook de andere klassen die nu nog geen financiële educatie kunnen bieden te helpen.
Meedenken mensen met ervaring
We hebben het al vaker benoemd, maar als PvdA vinden we het belangrijk dat ervaringsdeskundigen meedenken over beleid. Als je zelf in een situatie zit of hebt gezeten, kun je ook goed nadenken over dienstverlening en communicatie naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Op dit moment wordt door onze motie een panel opgericht met mensen die zelf in armoede leven of hebben geleefd en die meedenken over beleid. Na een vraag hierover van ons heeft de wethouder toegezegd dat dit panel ook met de Stadsbank zal meedenken over de schuldhulpverlening. Uit de beantwoording van Technische Vragen bleek namelijk dat er nu nog geen ervaringsdeskundigen meedachten bij de Stadsbank.
Nazorg van groot belang
Verder zijn we blij dat de beleidsplannen armoedebestrijding en schuldhulpverlening worden samengebracht. Dit is een stuk overzichtelijker en zorgt ook voor een mooie samenhang op deze thema’s. We kunnen ons vinden in de inhoudelijke aandachtspunten die daarop zijn geformuleerd. De financiële begeleiding, waaronder de nazorg, heeft daarop extra aandacht van onze kant. We ontvingen signalen dat organisaties eerder nog niet betrokken waren bij het plan van aanpak voor de nazorg, maar willen de wethouder oproepen om de belangrijke partners in de stad hier wel echt zoveel mogelijk bij te betrekken. Dit plan van aanpak is namelijk essentieel voor de komende tijd, zeker nu het schuldentraject is ingekort naar 18 maanden.
Tot slot zijn we wederom trots op onze schuldhulpverlening: niet alleen het Rekenkamerrapport eerder dit jaar, maar ook het klanttevredenheidsonderzoek dat is uitgevoerd laat zien dat inwoners tevreden zijn met de hulpverlening. Uit het klanttevredenheidsonderzoek kwam wel naar voren dat er klanten waren die het moeilijk vonden dat ze de Stadsbank alleen overdag konden bereiken. We weten inmiddels dat er veel werkenden zijn met geldproblemen. De Voedselbank bijvoorbeeld heeft ook de woensdagavond daarom de mogelijkheid om langs te komen, specifiek voor de groepen werkenden. Daarom vroeg ik de wethouder of het niet toch mogelijk is om te bekijken met de Stadsbank of ook buiten de reguliere werktijden de bereikbaarheid voor klanten te vergroten; hij zal hierover in gesprek gaan met de Stadsbank.